Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktywne przedszkole

23 lutego 2018

NR 81 (Kwiecień 2017)

Wieziemy tu kogucika...
Scenariusz uroczystości z okazji Świąt Wielkanocnych

0 258

Część I 
Przygotowanie do uroczystości –  około tygodnia przed wydarzeniem

  • Dzieci w poszczególnych grupach przygotowują z gałązek i kolorowych bibułek „gaik”, z którym powitają Panią Wiosnę i kogucika.
  • Dzieci poznają słowa i melodię piosenki „Wieziemy tu kogucika”.
  • Każda z grup przygotowuje prezentację wybranego zwyczaju związanego z okresem Świąt Wielkanocnych:
    • „Co to jest palma wielkanocna?”,
    • „Święcone, święcone – na wielkanocny stół położone”,
    • „Pisanki, kraszanki, jajka malowane”,
    • „Śmigus-dyngus”
  • „Datki dla kogucika” – przygotowanie projektów i wykonanie przez dzieci z różnorodnych materiałów plastycznych świątecznych kartek z życzeniami i ozdób (palemki wielkanocne, baranki z masy solnej, kurczaczki z kolorowej waty, pisanki do zawieszenia na gałązkach), które zostaną włożone do wózka z kogucikiem, a następnie przekazane np. dzieciom z domu dziecka lub przebywającym w szpitalu, osobom starszym z domu opieki, kolegom ze szkoły.

 

Część II

Przebieg uroczystości
Dzieci z całego przedszkola gromadzą się w wyznaczonej sali udekorowanej świątecznymi ozdobami.

1. „Korowód Pani Wiosny”
Dwoje dzieci ze starszej grupy w stroju ludowym razem z nauczycielką odgrywającą rolę Pani Wiosny i niosącą zielony gaik wykonany przez dzieci z gałązek ozdobionych bibułkowymi kwiatami i wstążkami wprowadzają wózek drabiniasty z siankiem, na którym jedzie kogucik.

Pani Wiosna: „Od chaty do chaty wędruje gaiczek,
Siedzi na nim cicho drewniany słowiczek,
Nie śpiewa piosenek o zielonym gaju,
Dziewczęta i chłopcy za niego śpiewają.

Dzieci: Przyszła wiosna, dobra wiosna
A z nią pora wielkanocna.

Pani Wiosna: Wielkanoc to największe święto dla chrześcijan odbywające się w czasie nadejścia wiosny,

dlatego do dziś na wsiach w okresie wielkanocnym wita się wiosnę wesołym korowodem z gaikiem.

 

2. „Witamy kogucika” – wspólny śpiew piosenki 
Dzieci zgromadzone w sali przy akompaniamencie muzycznym śpiewają piosenkę „Wieziemy tu kogucika” i przygrywają na ludowych instrumentach muzycznych (kołatkach, tarkach, patykach). Para dzieci w stroju ludowym obchodzi grupę dzieci, wioząc kogucika.

Wieziemy tu kogucika, 
dajcie jajek do koszyka,
dajcie, aby choć ze cztery, 
a do tego ze trzy sery dla kogucika!
Kukuryku!
Do was tutaj wstępujemy, 
zdrowia, szczęścia winszujemy
dajcie też, co macie dodać, 
zdrowia, szczęścia 
nie żałować
dla kogucika!
Kukuryku!
Oj, zieleni się, zieleni, 
młoda trawka tuż przy ziemi,
kukuryku, kukuryku, 
już i pełno jest w koszyku
dla kogucika!
Kukuryku!

3. „Zwyczaje wielkanocne” – prezentacja  przez grupy wybranych tradycji wielkanocnych

  • Grupa I. „Pisankowe zabawy” – dzieci zapoznają kolegów z tradycją malowania jajek. Prezentują różnorodne wzory pisanek i kraszanek.

Każda grupa otrzymuje zadanie – na dużym wyciętym z kolorowego kartonu jajku układa z przygotowanych elementów wzory, tworząc pisankę (elementy w postaci figur mogą być z papieru samoprzylepnego).

  • Grupa II. „Święcone, święcone” – dzieci wspólnie wyjaśniają znaczenie pojęcia „święconka” i opowiadają, dlaczego tradycyjnie święcimy pokarmy.

Wspólnie rozwiązują zagadki:

  • Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała. (jajko)
  • Stoi bielutki obok pisanek nasz wielkanocny… (baranek)
  • Leży w koszyczku obok baranka, malowana we wzorki świąteczna… (pisanka)
  • Na wielkanocnym stole to ona króluje.
  • Polana słodkim lukrem i gościom smakuje. (babka)
  • Sypka jak piasek, jak śnieżek biała, smaku dodaje już szczypta mała. (sól)

Dzieci proponują pozostałym grupom zabawę w zgadywanki „Co włożę do koszyczka wielkanocnego?”.
Każda grupa otrzymuje komplet obrazków (tyle, ile jest dzieci w grupie). Ich zadanie polega na odkryciu obrazków, odgadnięciu, co one przedstawiają. Jeżeli dzieci uznają, że ta rzecz
powinna się znaleźć w wielkanocnym koszyczku, to wkładają do niego odpowiedni obrazek.

  • Grupa III. „Co to jest palma wielkanocna?” – dzieci opowiadają o tradycji wykonywania i święcenia palm wielkanocnych w Niedzielę Palmową. Prezentują różne palmy: te naturalne – gałązki wierzby oraz wykonane zgodnie z ludowymi tradycjami.

Grupa proponuje dzieciom zabawę polegającą na posegregowaniu ich według wielkości. Dzieci układają palmy w wazonach przyporządkowanych im według wielkości. Przeliczają palmy, posługując się liczebnikami głównymi, dobierają kartoniki z odpowiednim znakiem graficznym liczb 1, 2, 3.
Porównują liczbę palm w poszczególnych wazonach.

  • Grupa IV. „Śmigus-dyngus” – najstarsza grupa recytuje wiersz o tradycji polewania się wodą, a następnie niespodzianie polewa wodą kolegów z małych jajeczek.

Śmigus-dyngus! Ryszard Przymus

Staropolskim obyczajem w wielkanocny poniedziałek 
oblewamy się nawzajem.
Miły to zwyczaj śmigus-dyngus! 
Bo pośród życzeń radosnych,
przynosi nam w podarku uśmiech kolorowej wiosny.
Każdy dziś każdego leje,
Każdy leje i się śmieje,
Nikt dziś nie oszczędza wody,
Leje stary, leje młody,
Oblewamy siostrę, brata,
Dziś oblewa się pół świata!
Stoją już z wiadrami, za rogiem chłopaki
zmoczyć trzeba dziś panny, bo to zwyczaj taki!
Stoją malowane, śmieją się, chichoczą
i jeszcze nie wiedzą, że oni je zmoczą!

4. „Datki dla kogucika”
Teraz następuje moment, kiedy dzieci w stroju ludowym obwożą wózek z kogucikiem po całej sali. Przedszkolaki wkładają do wózka, jako datki dla kogucika, wykonane przez siebie prace będące upominkami świątecznymi dla dzieci z domu dziecka lub przebywających w szpitalu, osób starszych z domu opieki czy kolegów ze szkoły. Następnie wspólnie śpiewają piosenkę „Wieziemy tu kogucika”.

5. „S...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy