Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktywne przedszkole

25 lutego 2018

NR 80 (Marzec 2017)

„Jestem widzem, jestem aktorem”
przedszkolny przegląd teatralny

0 240

Zabawy teatralne odgrywają w rozwoju dzieci bardzo istotną rolę, pomagają w kształtowaniu charakteru i osobowości; wpływają na rozładowywanie nagromadzonych emocji, przyswajanie postaw moralnych, a także ćwiczenie zmysłu obserwacji i kształtowanie zainteresowań. Teatr łączy w sobie wiele dziedzin twórczości artystycznej: literaturę, muzykę, taniec, ruch sceniczny i plastykę.

 

Współuczestnicząc w spektaklu – zarówno jako widz, tak jak i aktor – dzieci mają okazję do aktywnego badania świata, podejmowania próby jego zrozumienia.
Przygotowanie inscenizacji teatralnej staje się dla nich momentem: ćwiczenia wymowy, edukacji społeczno-moralnej, przyrodniczej, pracy z emocjami, rozwijaniem zainteresowań czytelniczych i artystycznych, a konieczność skupienia się na spektaklu ćwiczy natomiast spostrzegawczość i zdolność koncentracji.

Rozumiejąc ogromną rolę edukacji teatralnej dla rozwoju dziecka, już od najmłodszych lat powinniśmy wprowadzać lub proponować w codziennych zabawach i zajęciach różne małe formy sceniczne, np. zabawy naśladowcze, zabawy z elementem dramy i pantomimy, inscenizowanie wierszy i piosenek, czy naśladowanie wybranej postaci z bajki.

Przedszkolny przegląd teatralny utrzymany właśnie w tonie zabawy będzie dla naszych przedszkolaków niezwykłym przeżyciem i świetną okazją do doświadczania i wyrażania sztuki.
 

Przebieg uroczystości

Część I 
Przygotowania do uroczystości

  1. Zaplanowanie imprezy.
  2. Przygotowanie scenariusza jej przebiegu.
  3. Ogłoszenie konkursu dla rodziców i dzieci „Bajki w teatrze” na wykonanie maski teatralnej – chętne rodziny losują u nauczyciela bajkę. Zadanie polega na wykonaniu w domu maski do wybranej postaci z wylosowanej bajki.
  4. Organizując zabawę w teatr, warto zatem zwrócić szczególną uwagę na przygotowanie dwóch miejsc będących głównymi elementami teatru: sceny oraz widowni. Dzieci niezwykle chętnie uczestniczą w organizacji zabaw, dlatego też warto wykorzystać najstarszą grupę do przygotowania np. zaproszeń dla gości, dekoracji sceny, biletów wstępu dla kolegów – na których znajdą się oznaczenia krzesełek (dla starszaków litery i cyfry; dla dzieci młodszych – obrazki).
  5. Pamiętajmy o zapoznaniu dzieci z zasadami zachowania w teatrze oraz podkreślmy wagę naszej uroczystości odświętnym strojem.

 

Część II 
Gramy i oglądamy

  1. Powitanie zaproszonych gości: rady rodziców, aktora oraz dzieci i personelu przedszkola przez dyrektora. Osoba prowadząca przegląd wita wszystkich inscenizacją kukiełkową wiersza Zabawa w  teatr, autor L. Kołodziejska, i zaprasza do zabawy. 

    Zabawa w teatr

    Gałganki i szmatki, i patyków moc,
    Włóczki, sznurki i wstążeczki to jest właśnie to.
    Wyczaruję z nich kukiełki: króla i królewnę.
    Zrobię scenkę i kurtynę – to teatrzyk będzie.

    Na patyku król złotą wdział koronę,
    Na słomce królewna, suknię ma balową.
    Dziś w moim teatrze zatańczą walczyka.
    Słychać wkoło dźwięki, to już gra muzyka.

    Kłania się więc król i prosi królewnę,
    By podeszła śmiało i podała rękę.
    Uśmiecha się miło do króla królewna
    I do tańca sunie, lekka i powiewna.

    Tak wirują wkoło, tak pięknie tańcują,
    Nóżki im do rytmu same przytupują.
    Księżyc wszedł na niebo, kończyć bal wypada.
    Słychać gromkie brawa. Kurtyna opada.

  2. Prezentacja przez poszczególne grupy małych inscenizacji utworów. W kolejnym punkcie imprezy dzieci z poszczególnych grup wraz z nauczycielami prezentują krótkie przygotowane wcześniej inscenizacje utworów literackich.

 

Propozycje utworów do inscenizacji

INSCENIZACJA „MISIE ZUCHY”  w wykonaniu dzieci najmłodszych

  • Role misiów przydzielamy kilkuosobowym grupkom dzieci. Dzieci odgrywają scenki, naśladując ruchem treść wiersza recytowanego przez nauczycielkę lub jeżeli potrafią, to prezentują go same.

Miś 1:
Ja, pluszowy, gruby miś,
bardzo grzeczny byłem dziś.
Zjadłem wszystko na śniadanie
i czyściutkie mam ubranie.

Miś 2:
Ja też jestem misiek zuch,
mleko piłem dziś za dwóch.
I to wam powiedzieć mogę:
nie wylałem na podłogę.

Miś 3:
Byłem dzisiaj na spacerze.
I niech każdy mi uwierzy,
nie stłukłem kolan wcale,
chociaż mnie goniły lale.

Miś 4:
Oj, nie chwalcie się już więcej.
Ja dziś sam umyłem ręce.
I choć woda mokra była,
ubrania mi nie zamoczyła.

Miś 5:
Miś pomocnik; okaz rzadki.
Podlewałem dzisiaj kwiatki.
I tak mamie pomagałem,
że je dla niej pozrywałem.

Lala:
Nie chwalcie się, drogie misie,
że jesteście takie zuchy,
bo tak samo jak wy dzielne
w tym przedszkolu są maluchy. 

 

INSCENIZACJA  „Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”, 
autor H. Bechlerowa, w wykonaniu dzieci 4-, 5-letnich

Dzieci odgrywają wyznaczone role w wykonanych własnoręcznie strojach. Kwestie narratora może recytować jedno dziecko lub też mały zespół.

Narrator: To jest Filik – kotek bury. 
Ma wąsiki i pazury. 
Dobry jest ten kotek Filik: 
chce, by wszyscy mleko pili. 
Stanął Filik przy kurniku.

Kotek Filik: Czy chcesz mleka, koguciku?

Narrator: Lecz kogucik z kurką czarną
na śniadanie jedli ziarno. 

(Kogucik z  kurką: chodzą i  dziobią ziarno)

Narrator: Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.

Kotek Filik: Lubisz mleko?

Konik: Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

Narrator: Do królika kotek podszedł. 

(Królik kica, przystaje i gryzie marchewkę)

Kotek Filik: Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Narrator: Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, 
chrupu – gryzł marchewkę. (Na  scenę wylatuje gołąb)

Narrator: Przed gołąbkiem Filik staje, 
słodkie mleko mu podaje.

Gołąb: Wypij mleczko sam, Filiku, 
ja mam groszek w gołębniku.

Narrator: Więc do krówki poszedł kotek.

Kotek Filik: Czy na mleko masz ochotę?

Krówka: Nie, Filiku, bo ja przecież 
jem zieloną trawkę w lecie.

Narrator: Koło furtki kózka biała 
także mleka pić nie chciała.

Kózka: Zabierz sobie, kotku, dzbanek! 
Ja jem liście kapuściane.

Narrator: Poszedł kotek do motyla 
i dzbanuszek mu nachyla. (Motylek lata, przysiada)
Ale motyl tam na łące 
pije z kwiatka sok pachnący.

Narrator: Teraz kotek mleko niesie
do wiewiórki w ciemnym lesie.
Na sosence wiewióreczka gryzie orzech,
nie chce mleczka.

Narrator: Wraca kotek. Koło płotka 
na ścieżynce jeża spotkał.
Jeżyk woła go z daleka.

Jeż: Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak jak kotki, 
bardzo lubią mleczko słodkie.

 

INSCENIZACJA „Rodzinka” – inscenizacja wiersza z pantomimą w wykonaniu dzieci najstarszych

  • Dzieci wcielają się w postacie z wiersza, który czyta nauczycielka. Odgrywają role, wykorzystując samodzielnie przygotowane rekwizyty i kostiumy.

Wesoła rodzinka w podróż się wybrała
Pojechać do lasu pociągiem zechciała.
Każdy ma swój wagon, siada w nim wygodnie.
Kto w którym pojedzie, zaraz wam opowiem.

W pierwszym siedzi dziadek w starych okularach,
W drugim babcia w chustce w kwiaty i gitara stara.
W trzecim tata się rozgościł. Lupę trzyma w dłoni,
W czwartym zza kosza z jedzeniem mama się wyłoni.
W piątym siada starszy brat, robi śmieszne miny,
W szóstym siostra bawi się lalkami swoimi.
W siódmym jedzie piesek Mikuś z oklapniętym uszkiem,
W ósmym kotek Puszek z bardzo grubym brzuszkiem.
A w dziewiątym siedzi myszka z wstążką na ogonie,
Ja zaś miejsce mam wygodne w dziesiątym wagonie.

Jedzie pociąg, gna po szynach z wesołą rodzinką.
Turkot ciężkich kół się miesza z radosną piosenką.
O, już stacja. – Czas wysiadać – Pan Konduktor woła.
Zaraz na peronie stanie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy