Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktywne przedszkole

9 lutego 2018

NR 87 (Grudzień 2017)

Świąteczna Fabryka Zabawek
Akcja charytatywna

0 196

 

I. Nawiązanie kontaktu  z domem dziecka, świetlicą środowiskową, domem pomocy społecznej

Dyrektor wraz z wyznaczonym liderem podejmują współpracę z instytucjami, w których przebywają dzieci w trudnych sytuacjach życiowych – zarówno społecznych, jak i zdrowotnych. Organizatorzy akcji przedstawiają jej scenariusz, zapraszają do udziału.

 

II. Małe rączki – wielkie serce,  daję z siebie jak najwięcej

Spotkanie z ekspertem – wolontariuszem, który pracuje w domu dziecka, domu pomocy. Spotkanie  organizujemy dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola. Na powitanie nauczycielka recytuje zgromadzonym dzieciom wiersz, inscenizując go pacynką lub lalką Zuzią.

 

Chciałabym umieć wszystkim pomagać,
I  w  zamian niczego się nie domagać.

Umieć dać Krysi swoją lalkę szmacianą,
Na  którą zerka codziennie rano. 

Pomóc Tomkowi ubrać się w  szatni, 
Żeby nie był znowu ostatni. 

Śpiącemu dziadkowi przynieść ciepły kocyk,
Babci zaśpiewać piosenkę, niech ją zauroczy.

Mamie pomóc zmywać po  obiedzie,
Tacie zagrabić liście w  naszym ogrodzie.
Ciężko chorej Pani Sąsiadce 
Przynieść soczyste jabłka w  siatce. 

Staremu pieskowi posprzątać posłanie,
Niech mu się śnią nasze przygody wspaniałe. 

Chciałabym umieć nie płakać wcale,
A  śmiać się do  wszystkich, dokoła, stale.

Dać innym wszystko to, co  mam.
Chociaż niewiele tego mam.

Czy ktoś mógłby mi pomóc w  tym…?
By wszystkich ludzi dotknąć serduszkiem mym?

 

  • Osobą, która wykaże chęć pomocy Zuzi, jest zaproszony gość – wolontariusz. 
  • Podczas rozmowy z wolontariuszem dzieci zdobywają wiadomości na temat jego pracy. 
  • Poprzez udział w spotkaniu dzieci zapoznają się z potrzebami ich rówieśników w trudnych sytuacjach, dostrzegają niedostatek jedzenia, brak odpowiedniej odzieży, brak podstawowych przedmiotów do nauki i zabawy. W przypadku dzieci przewlekle chorych dostrzegają potrzebę wsparcia, kontaktu, zrozumienia dla ich cierpienia. 
  • Uczą się empatii oraz sposobów bezinteresownego pomagania. 
  • Dzieci uczą się hasła „Małe rączki – wielkie serce, chcę dać z siebie jak najwięcej”, a następnie przedstawiają swoje „pomysły na pomaganie”, które zapisujemy na arkuszu.
  • Dzieci wspólnie śpiewają „Piosenkę o pomaganiu” Małej Orkiestry Dni Naszych.
  • Na zakończenie spotkania każde dziecko otrzymuje wyciętą z czerwonego papieru swoją dłoń. Dzieci wspólnie przyklejają dłonie na dużym arkuszu w kształcie serca. W środku serca starszaki układają słowo POMAGAM.

 

III. Pracujemy w „Fabryce zabawek” – zajęcia z udziałem rodziców

Organizacja pracy w „Fabryce zabawek” będzie odbywać się w ciągu kilku kolejnych dni, w zależności od zainteresowania ze strony rodziców i chęci aktywnego włączenia się. Polega ona na wykonaniu przez dzieci i ich rodziców zabawek, które zostaną podarowane potrzebującym dzieciom podczas świątecznego spotkania. W tym celu przedszkole „zamieniamy” w fabrykę, w której produkowane są zabawki. „Fabrykę zabawek” organizujemy w salach przedszkolnych, które staną się na czas akcji pracowniami. W każdej sali znajduje się „warsztat pracy”, czyli stanowisko, przy którym można wykonać wybraną zabawkę. Na drzwiach sal umieszczamy obrazek przedstawiający, jaką zabawkę można wykonać w tym miejscu. 
Materiały do wykonania zabawek zostały zgromadzone przez rodziców podczas charytatywnej zbiórki poprzedzającej akcję.
Rodzice, odbierając dzieci z przedszkola, udają się do wybranej pracowni i wspólnie wykonują zabawkę. Rodzice znają czas trwania akcji, dlatego mogą wybrać dowolny dzień na podjęcie działania.

Propozycje pracowni  wraz z pomysłami zabawek:

  • Pracownia krawiecka – Poduszeczki i przytulanki

Z kawałków materiałów, koronek, wstążek szyjemy poduszki i przytulanki w różnych kształtach. Ozdabiamy je guzikami.

  • Pracownia teatralna – Król i królewna

Z filcu wykonujemy pacynki. Pacynki w kształcie rękawiczki bez palców zszywamy na obrzeżu. Elementy, którymi je ozdabiamy, tworząc króla lub królewnę, wycinamy z filcu, papieru, włóczki i przyklejamy klejem na ciepło. 

  • Pracownia rzeźbiarska

Z modeliny, z ciastoliny smoki, małpki lub pingwiny… – z materiałów rzeźbiarskich lepimy zwierzęta, które następnie utwardzamy. 

  • Pracownia malarska 

Torebka Małej Księżniczki. Na kartkach z bloku technicznego malujemy grubą warstwą farby różne wzory kwiatowe. Po wyschnięciu wycinamy je. Z kolorowego grubego kartonu sklejamy kształt torebki (na wzór papierowej). Następnie doczepiamy uchwyty z kolorowych drucików, tasiemek, sznurków. Torebki ozdabiamy malowanymi kwiatami.

  • Pracownia konstruktorska

Rolkowe pojazdy. Z rolek po papierze i ręcznikach papierowych, drucików, różnorodnych materiałów konstruujemy pojazdy.

W każdej pracowni każdorazowo pozostawiamy dzieciom i rodzicom możliwość kreatywnego działania. Z pewnością zainspirowani do działania wykażą się dużą pomysłowością i talentem. Dzieci, które wykonają zabawkę, otrzymują odznakę z napisem POMAGAM.

Zapakowane w papierowe torby własnoręcznie ozdobione przez dzieci zabawki zgromadzone zostają pod choinką w holu lub sali.

 

IV. „Wokół choinki” – spotkanie z zaproszonymi gośćmi – dziećmi z domu dziecka, ośrodka pomocy…

Wszystkie dzieci spotykają się w dużej sali. Dyrektor wita gości oraz przedszkolaki. Wspólne śpiewanie wybranej piosenki świątecznej. Dzieci uczestniczą w krótkiej inscenizacji w wykonaniu najstarszych przedszkolaków. 
Na scenie pojawiają się Aniołki, które wykonują świąteczny taniec. 

 

Aniołki:
Zasnęli mali chłopcy, zasnęły małe dziewczynki
I  czuwamy tylko my. Jesteśmy aniołki z  choinki.
Słyszeliśmy od dzieci z  przedszkola, 
że  dziś ma przyjechać Mikołaj.
Czy to prawda? Chyba tak. Pomóżcie nam go zawołać.

Dzieci wspólnie z Aniołkami wołają Mikołaja:
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju…

Aniołki: 
Rozglądamy się dokoła, czy to idzie Święty Mikołaj?

Nagle rozlega się żywa muzyka, pojawia się krasnal, który zamiata kulki śniegu „rozłożone” dokoła.

Aniołki:
Witaj, Krasnalu! Masz dziś dużo pracy. 
Wszędzie biało, biało, tyle śniegu napadało.
Mikołaj miał dziś ruszyć w  drogę. 
Sprawdziłeś, czy sanie ma gotowe?

Krasnal:
Kiedy wstałem z  łóżka rano, rozbolało mnie kolano.
Nie zdążyłem wyjść na  ganek, sanie odjechały same.
Nie wiem też, gdzie się podział Mikołaj święty, 
i  czy przywiezie dzieciom prezenty?
Siedźcie lepiej cichuteńko, może jest tu niedaleko.

Nagle słychać dźwięk dzwonka. Wybrany aniołek dostrzega ukryty list. Podaje go pani do przeczytania. Nauczycielka czyta list:

Moje dzieci miłe, nie wiem, czy do  Was przyjdę.
Dostałem z  lasu wiadomość pilną.
Koło choinki zielonej czekają zwierzęta głodne.
Śnieg zasypał im leśne dróżki i  marzną im małe nóżki.
Nikt o  nich tam nie pamięta, a  przecież zbliżają się święta.
Idę im zanieść witaminki. A  Wy rozdajcie swoim 
gościom upominki.
Wiem, że  przygotowałyście je same.
Z  pewnością są udane.
Niech Was dziś rozpromienia radość z  innymi się dzielenia.
Niech uśmiech, który smutne buzie dziś upiększy, 
dla Was będzie prezentem największym.
A  na  świątecznym drzewku obok świec 
Niechaj zawiśnie łańcuch Waszych Wielkich Serc. 

Mikołaj

 

  • Wręczenie zabawek – upominków wykonanych wspólnie z rodzicami.

Dzieci rozdają prezenty zaproszo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy