Reforma systemu oświaty,

czyli o czym jeszcze nie można zapomnieć w nowym roku szkolnym

Dyrektor kontra prawo

Realizowana obecnie reforma systemu oświaty zatacza coraz szersze kręgi. Po uporaniu się z kwestiami fundamentalnymi przychodzi czas na doprecyzowanie kolejnych istotnych rozwiązań. Co zatem jeszcze należy realizować „po nowemu”?

Zmiany w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych pociągają za sobą zmiany również w takich aktach prawnych, jak: ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ustawa z dnia  15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Jak widać zmian jest sporo. Czego zatem dotyczą?

Proponowane rozwiązania prawne zakładają wprowadzenie następujących zmian:

  1. naliczania dotacji z budżetu państwa na rozwój wychowania przedszkolnego dla danej JST według organu rejestrującego oraz organu prowadzącego (w przypadku prowadzenia przez JST), a nie według położenia przedszkola;
  2. dotacji na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych;
  3. dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych;
  4. dofinansowania świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Zmiany w tym zakresie to uzależnienie wkładu własnego od pozycji finansowej gminy (wskaźnik dochodowości na mieszkańca), tj. gminy o niskim wskaźniku dochodowości musiałyby dołożyć 5% zamiast 20%, a gminy o średnim wskaźniku dochodowości 10% zamiast 20%.

Poza naturalnym zainteresowaniem wszystkimi kwestiami finansowymi, wszystkich dyrektorów szkół i placówek oświatowych powinny szczególnie zainteresować zmiany proponowane w dziale VI, czyli zmiany wprowadzane w obecnie już obowiązujących przepisach, a jest ich trochę i to bardzo istotnych. Najwięcej, ważnych dla nauczycieli i brzemiennych w skutki, zmian wprowadza się w ustawie Karta Nauczyciela.
Zmiany w Karcie Nauczyciela dotyczą awansu zawodowego nauczycieli, dokonywania oceny ich pracy oraz obowiązków nauczycieli (art. 6, art. 6a, art. 9b–art. 9i).

 

Ocena pracy nauczyciela

W pierwszej kolejności proponuje się powiązanie ścieżki awansu zawodowego z oceną pracy nauczyciela oraz uzależnienie długości tej ścieżki od jakości pracy nauczyciela. Dlatego...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy