Prawo oświatowe

Najważniejsze regulacje dla wychowania przedszkolnego

Temat miesiąca

Ministerstwo edukacji przedstawiło projekt nowego prawa oświatowego. Argumentując powody wprowadzenia zmian, wskazano, że ustawa o systemie oświaty była jedną z najczęściej nowelizowanych ustaw. Liczne zmiany, czasami epizodyczne lub przejściowe, spowodowały brak przejrzystości i tym samym czytelności tego podstawowego dla funkcjonowania oświaty polskiej aktu prawnego. Nowe prawo oświatowe nowelizuje m.in. ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Zmiany te polegają przede wszystkim na przeniesieniu niektórych zapisów z obu tych ustaw do nowej ustawy Prawo oświatowe. Najważniejszą zmianą w stosunku do obowiązującego stanu prawnego są zawarte w projektowanej ustawie rozwiązania dotyczące nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych.

 

W nowym prawie oświatowym wyraźnie podkreśla się, że głównym obowiązkiem szkoły, rodziny i społeczeństwa XXI w. jest kształcenie i wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu wartości, odpowiedzialności, współpracy. Istotne jest zarówno kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich, poczucia tożsamości i świadomości narodowej, kulturowej i indywidualnej, jak i umiejętność kreatywnego myślenia, otwartość na poszukiwanie nowych rozwiązań i umiejętność sprawnego poruszania się w zmieniającym się współczesnym świecie.

Regulacje w nowym prawie oświatowym tworzą warunki do zmian w sposobie sprawowania nadzoru pedagogicznego, a przede wszystkim do wzmocnienia jego funkcji wspomagającej.

Zmiany w wychowaniu przedszkolnym. 
Oddziały przedszkolne w szkołach pozostają

W myśl obecnie obowiązującego prawa z 1 września 2019 r. oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych mają zostać przekształcone w przedszkola. Zniesienie instytucji oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej miało spowodować uproszczenie struktury jednostek prowadzących wychowanie przedszkolnej oraz powstanie czytelnej sytuacji w zakresie statusu nauczycieli prowadzących w nich zajęcia, w szczególności ich czasu pracy oraz wymiaru urlopu. Przedszkola utworzone z oddziałów przedszkolnych mają funkcjonować w zespołach szkolno-przedszkolnych.

Przekształcenie oddziałów przedszkolnych w przedszkola wymaga spełnienia dość rygorystycznych przepisów przeciwpożarowych. Organy prowadzące szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi zwracały uwagę na koszty tej zmiany. Jednocześnie wskazuje się, że w obecnej sytuacji oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych stały się istotnym uzupełnieniem sieci miejsc wychowania...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1500 artykułów online
16 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
152 numerów archiwalnych
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Przedszkola • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy