Praktyczne wykorzystanie nowych technologii w poszczególnych obszarach edukacyjnych na przykładzie edukacji muzycznej

Nowe technologie w przedszkolu

Metody nauczania stosowane przez nauczyciela powinny być zależne nie tylko od stopnia edukacyjnego, na którym uczy, ale również od tego, co dzieje się w otaczającym świecie.

 

Nowoczesne technologie są wykorzystywane na całym świecie, a ich dostępność rośnie w ogromnym tempie. Warto promować najlepsze edukacyjne wykorzystywanie całej gamy nowoczesnego sprzętu i oprogramowania, aby jak najlepiej przygotować najmłodszych uczniów do bycia kiedyś dobrymi i odpowiedzialnymi uczniami oraz obywatelami naszego kraju. Niestety wśród najmłodszych użytkowników często tablet lub smartfon wykorzystywany jest przede wszystkim jako narzędzie do gier i zabaw lub jedynie jako odtwarzacz różnych filmów animowanych czy też bajek. Warto pamiętać o ich wielkim edukacyjnym potencjale i takie właśnie wykorzystywanie promować już wśród najmłodszych użytkowników tych nowoczesnych urządzeń.

Bogactwo Internetu dobrze wykorzystane pomaga nauczycielowi w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych w obrębie edukacji muzycznej.

Wśród najmłodszych dzieci w wieku edukacji przedszkolnej z łatwością można zauważyć zainteresowanie zarówno edukacją plastyczną (począwszy od pierwszych prób rysunków – już w okresie bazgrot, aż po kolejne etapy rysunku), jak i edukacją muzyczną. Dzieci bardzo lubią śpiewać, same czasem wymyślają piosenki, nucą przy różnych codziennych czynnościach. Śpiew towarzyszy im najczęściej już od pierwszych chwil swojego życia (kołysanki śpiewane przez dorosłych czy słuchane różnego rodzaju piosenki z repertuaru dziecięcego). Warto więc twórczo kształcić dzieci w tym obszarze edukacyjnym, nie ograniczając się tylko do słuchania piosenek czy też układania różnych rytmów na dywanie. Edukacja muzyczna wymaga niejako podwójnego działania w procesie edukacyjnym. Po pierwsze – nie można dobrze realizować podstawy programowej, nie śpiewając z dziećmi, po drugie – nie można dobrze realizować zamierzeń podstawy programowej, nie pozwalając realnie dzieciom grać na instrumentach.

W podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obrębie obszaru edukacji muzycznej można odszukać następujące zapisy:

Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy