Praktyczne wykorzystanie nowych technologii w poszczególnych obszarach edukacyjnych

Edukacja matematyczna i język obcy nowożytny

Nowe technologie w przedszkolu

Nowe technologie niezmiennie wpisały się w nasze życie codzienne. Trudno sobie wyobrazić życie bez telefonu, tabletu czy komputera. Przenikają one każdą dziedzinę życia, dzięki czemu staje się ono prostsze i wygodniejsze.

 

Ze względu na taką sytuację powinny się one wpisywać również w rzeczywistość edukacyjną: poczynając od przedszkolnej, szkolnej, a na wyższej kończąc. Nie można przejść obojętnie wobec takiego zjawiska, wręcz przeciwnie – należy maksymalnie wykorzystywać całe dobrodziejstwo wszelakich nowoczesnych technologii. Aktualnie trudno w przedszkolu wskazać dziecko, które nie miało do czynienia z nowoczesnym sprzętem (telewizor, komputer, smartfon). Niejednokrotnie sam smartfon zastępuje funkcję niani lub po prostu zajmuje dziecku czas. Należy więc dobrze zorganizować i zaplanować spotkanie dzieci z nowoczesnymi technologiami, tak aby miały one jak najbardziej pozytywny rezultat i przynosiły jak najlepsze zmiany edukacyjne podczas rozwoju dziecka.

Aktualnie obowiązująca podstawa programowa została opracowana ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w wieku przedszkolnym oraz najmłodszych uczniów (klasy I–III szkoły podstawowej). Pierwsze lata życia dziecka mają ogromny wpływ na jego dalszy rozwój i losy. Jest to okres, w którym uczeń rozwija możliwości intelektualne i większość wrodzonych predyspozycji. Jednym z ważnych zadań wychowania i edukacji w przedszkolu jest to, aby łagodnie i stopniowo wprowadzać dziecko w fascynujący świat nauki i otaczającego go świata. Ze względu na prawidłowości rozwojowe dziecka treści nauczania powinny być przekazywane w formie zintegrowanej, a ich przekaz powinien z czasem narastać i rozszerzać się w układzie spiralnym (wiadomości wcześniej już przyswojone powinny być powtórzone, a następnie wzbogacone). Analizując podstawę programową, można zauważyć, że nauczyciel nie ma wyznaczonych programów, metod czy też pomocy dydaktycznych, z których powinien korzystać podczas zajęć. Wręcz przeciwnie – zapisy w tym dokumencie określają umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący naukę w przedszkolu. Można więc stwierdzić, że jest to swego rodzaju pewna zachęta do wprowadzania różnych innowacji podczas zajęć edukacyjnych już na najniższym etapie edukacji. Takie właśnie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy