Aktualnie nikt już nie neguje stwierdzenia, że komputery bezpowrotnie zapisały się w rzeczywistość szkolną. Rozwój technologii z dnia na dzień wywiera coraz to większy wpływ na proces nauczania i uczenia się oraz wychowania. Dość powszechne ostatnio staje się konstruktywistyczne ujęcie procesu kształcenia. Koncepcja ta zmienia strukturę klasycznego kształcenia poprzez zmianę m.in. roli nauczyciela. Tak więc z „mędrca na scenie” (przekaziciela wiedzy) nauczyciel przeobraził się w „przewodnika stojącego z boku” (umożliwiającego zrobienie czegoś, pomocnika wskazującego drogę do wiedzy). Taki właśnie nauczyciel tworzy kontekst do uczenia się, podczas którego uczeń zostaje wprowadzony w interesujące go działania, które będą wspierały, a przede wszystkim ułatwiały proces uczenia się.
Wprowadzenie komputerów do szkół i przedszkoli, następnie wykorzystanie ich jako narzędzi dydaktycznych i powiązana z tym modernizacja różnych metod nauczania skutkowały tym, że reorientacji uległa rola szkoły, przedszkola i nauczyciela w kierunku jego większej odpowiedzialności, pełnienia funkcji doradczych (konsultacyjnych) oraz organizatora procesu dydaktyczno-wychowawczego. Panujące ogólnie poglądy, że przejawy nowej technologii (komputer, smartfon, tablet itp.) będą powodowały powolne eliminowanie nauczyciela z procesu kształcenia, są nieprawdziwe. Wielu wybitnych dydaktyków informatyki zwraca szczególną uwagę, że należy się jednak liczyć przede wszystkim ze wzrostem roli nauczyciela. W edukacji z wykorzystaniem komputera nauczyciel jest inspiratorem, przewodnikiem oraz naukowym opiekunem ucznia. Jego działania powinny raczej koncentrować się na wykształceniu u uczniów bardzo potrzebnej umiejętności, jaką jest poruszanie się w gąszczu informacji i wybieranie tych wartościowych, prawdziwych. Są to ba...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.