WebQuest w wolnym tłumaczeniu rozumiany jest jako poszukiwania w sieci, jako metoda nauczania pojawiła się stosunkowo niedawno. Wykorzystuje ona zainteresowanie uczniów komputerem i Internetem. Można zauważyć, że zainteresowanie to jest coraz większe, dlatego w tej metodzie zostało ono skierowane w stronę dydaktyki i wykorzystane w procesie edukacyjnym. Celem WebQuestu jest umiejętne i konstruktywistyczne korzystanie z zasobów informacji znajdujących się w Internecie1.
Coraz bardziej popularna w szkołach i przedszkolach staje się dydaktyka konstruktywistyczna, w której dominującymi metodami pracy jest projekt. WebQuest przygotowuje ucznia do świadomego i mądrego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych – nie tylko w edukacji, ale i w dorosłym życiu. Najważniejszym elementem w projekcie WebQuest jest zadanie, które angażuje myślenie i rozwija kreatywność ucznia. Zadanie zaproponowane uczniom nie może być odtwórcze, które uczeń otrzymuje rozpisane krok po kroku.
WebQuest podzielony jest na zazębiające się ze sobą ogniwa:
Wymienione propozycje zadań nie zawsze dają możliwość pracy grupowej, część z nich przeznaczona jest do pracy indywidualnej uczniów. Jest to bardzo ważne kryterium podczas doboru zadań w projekcie WebQuest. Typy zadań odpowiadają taksonomii Blooma, dzięki czemu są one mocno powiązane z kształtowaniem u uczniów umiejętności wnioskowania, analizy, syntezy i ewaluacji. Ważne jest również, aby w ogniwie zadania nie została podana informacja o sposobie realizacji zadania – powinno to być wyjaśnione w następnym ogniwie, jakim jest „proces” (autorzy podręcznika dla nauczycieli zaznaczają, że jest to dość częsty błąd)2.
WebQuest z założenia opiera się na źródłach internetowych, jednak nie powinien się do nich ograniczać. Uczniowie muszą być zaznajomieni z przykłado...