Podsumowanie roku szkolnego 2017/2018

Ocena realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego

Temat miesiąca

Rok szkolny 2017/2018 powoli dobiega końca. Ze względu na zmiany prawne dla przedszkoli był rokiem mniej rewolucyjnym niż dla szkół, nawet w kontekście zmiany podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Co prawda, jest to podstawowy dokument, który wyznacza treści programowe oraz warunki ich realizacji, ale ta wersja podstawy nie wniosła „większej rewolucji”, gdyż jest powrotem do uznanych w pedagogice przedszkolnej treści i rozwiązań metodycznych. Warto jednak sprawdzić, czy zwróciliśmy uwagę na wszystko, na co należało.

Podsumowując realizację podstawy programowej, formułujemy wnioski, a w nich z pewnością powinniśmy odnieść się do realizacji celów. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, które jest realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, dlatego wnioski z wdrażania podstawy programowej powinny zawierać stwierdzenia opisujące poziom osiągnięcia celu głównego. Przypomnijmy, że efektem naszego działania długoplanowego ma być osiągnięcie przez dziecko dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Każdy nauczyciel z pewnością ma swój pogląd na to, co jest dla niego najważniejsze w wychowaniu przedszkolnym. W teorii każdy wie, że chodzi o dobre wychowanie, kształtowanie nawyków, wartości, umiejętności itd. Dyrektor z pewnością w ramach monitorowania realizacji podstawy programowej był informowany na bieżąco o kształtowanych wartościach. Co więcej, każdy program wychowania przedszkolnego przyjęty do realizacji przez przedszkole lub wybrany przez nauczyciela powinien być opracowany w oparciu o podstawę programową, zatem ocena wdrażania realizowanych programów lub jednego wybranego programu także będzie zawierała stwierdzenia odnoszące się do osiągnięcia celów wychowania przedszkolnego określonych we wstępie do podstawy programowej. Formułując wnioski ogólne dotyczące realizacji celów wychowania przedszkolnego, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytania o organizację opieki, wychowania, nauczania – uczenia się przy zachowaniu głównych wartości – dobra, prawdy i piękna. Chodzi tutaj oczywiście o realizację tych pojęć w praktyce. Kluczowe będzie także udzielenie odpowiedzi na pytanie: jak nauczyciele umożliwiali dzieciom odkrywanie własnych możliwości lub sensu działania prowadzącego do kształtowania głównych wartości. 

Na sprecyzowanie wniosków ogólnych będzie miało wpływ określenie wniosków cząstkowych odnoszących się do realizacji poszczególnych zadań zawartych w podstawie programowej. Powinniśmy zatem wiedzieć, jak nauczyciele wywiązywali się z realizacji zadań określonych w podstawie programowej. 

Przypomnijmy, że podstawa precyzuje 17 zadań, a dyrektor powinien być poinformowany o tym:

  • jak nauczyciele wspierali wielokierunkową aktywność dziecka,
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy