Do podstawowych przepisów prawnych, które regulują procedurę dokonywania oceny pracy, zaliczyć należy takie akty prawne, jak:
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – Dz. U. z 2017 r., poz. 1189 z późn. zm.;
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. o systemie Prawo oświatowe – Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – Dz. U. z 2017 r., poz. 1257;
- ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych – Dz. U. z 2017 r., poz. 2203;
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego – Dz. U. z dnia 15 grudnia 2016 r., poz. 2053 (obowiązuje od 1 stycznia 2017 r.1).
W przypadku szkół i placówek publicznych, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, należy ponadto kierować się wskazaniami wynikającymi z uwarunkowań kontroli zarządczej, które są określone w dwóch kolejnych aktach prawnych, a mianowicie:
- art. 68–71 (rozdział 6) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
- o finansach publicznych – Dz. U. z dnia 24 września 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.;
- komunikat nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych – Dz. Urz. MF z dnia 30 grudnia 2009 r. Nr 15, poz. 84).
Ponieważ zmiany, które w zapisach Karty Nauczyciela wprowadziła ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, wymagają jeszcze doprecyzowania w formie aktu wykonawczego, w niniejszych rozważaniach będziemy się opierali na projekcie nowego rozporządzenia regulującego kwestie zmiany zasad i procedur dokonywania oceny pracy nauczyciela w nowej formule. Jest to już nowa wersja tego projektu skorygowana w ramach dobiegających końca konsultacji społecznych i międzyresortowych. Należy zatem domniemywać, że ostateczna wersja tego rozporządzenia będzie co do zasady taka sama lub niewiele różniąca się od obecnej.
Ścieżka awansu zawodowego
Podstawową zasadą jest bardzo mocne i jednoznaczne powiązanie oceny pracy nauczyciela z jego ścieżką awansu zawodowego. Takie powiązanie oznacza, że zostaje zlikwidowana funkcjonująca do końca bieżącego roku szkolnego ocena dorobku zawodowego za okres stażu. Stanie się ona narzędziem okresowej weryfikacji jakości pracy samego nauczyciela, i to bez względu na jego stopień awansu zawodowego.
Z powyższych zapisów wynika konieczność zmiany uzasadnienia prawnego takiego działania: do tej pory art. 6a ust. 1 Karty Nauczyciela stanowił, że: „Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie”. Natomiast aktualne brzmienie tego przepisu stanowi, że praca nauczyciela podlega ocenie, ale dyrektor ma obowiązek dokonania oceny pracy nauczyciela:
- zawsze po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, mia...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.