1. Głównym zadaniem jest rozpoznanie sytuacji rozwojowej i edukacyjnej dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
Zgodnie z zapisami nowego rozporządzenia w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej zadaniem przedszkola, a konkretnie nauczycieli, jest rozpoznawanie indy-
widualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu. Jak widać, w tym jednym zdaniu jest sporo wskazań wyznaczających nauczycielom konkretne zadania. Co to oznacza? Nauczyciel rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka – co konkretnie robi?
Każdy nauczyciel jest zobligowany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych. Obserwacja polega na zbieraniu danych o dziecku zgromadzonych w wyniku spostrzeżeń. Powszechnie stosuje się ją w bardziej lub mniej usystematyzowany sposób. Jako metoda diagnostyczna polega na świadomym, planowym i celowym spostrzeganiu, rejestrowaniu i gromadzeniu danych o zachowaniu dziecka w określonych sytuacjach i zdarzeniach. Istotne jest, aby obserwacja obejmowała wszystkie najważniejsze obszary aktywności dziecka w przedszkolu. Warunki realizacji obecnej podstawy programowej nie określają tak szczegółowo zadań nauczycieli w tym zakresie, jak było to zamieszczone w poprzedniej wersji podstawy, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że „nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia”. Zgodnie ze wspomnianym wyżej rozporządzeniem, zadania nauczycieli wynikające z organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiążą się z codzienną pracą, bowiem zapisy stanowią, że „w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:...