Jak w praktyce stosować zmiany w pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu?

Temat miesiąca

Polskie prawo gwarantuje dzieciom wszechstronną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, którą należy zorganizować m.in. w sytuacji, kiedy pojawiają się określone problemy rozwojowe. Co obliguje nauczycieli i dyrektora do organizacji odpowiedniego wsparcia dzieci w rozwoju? Zmiany w prawie wymuszają modyfikację niektórych rozwiązań i podejmowanych działań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

 

1. Głównym zadaniem jest rozpoznanie sytuacji rozwojowej i edukacyjnej dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających  na jego funkcjonowanie  w przedszkolu.

Zgodnie z zapisami nowego rozporządzenia w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej zadaniem przedszkola, a konkretnie nauczycieli, jest rozpoznawanie indy-
widualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.  Jak widać, w tym jednym zdaniu jest sporo wskazań wyznaczających nauczycielom konkretne zadania. Co to oznacza? Nauczyciel rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka – co konkretnie robi?

Każdy nauczyciel jest zobligowany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych. Obserwacja polega na zbieraniu danych o dziecku zgromadzonych w wyniku spostrzeżeń. Powszechnie stosuje się ją w bardziej lub mniej usystematyzowany sposób. Jako metoda diagnostyczna polega na świadomym, planowym i celowym spostrzeganiu, rejestrowaniu i gromadzeniu danych o zachowaniu dziecka w określonych sytuacjach i zdarzeniach. Istotne jest, aby obserwacja obejmowała wszystkie najważniejsze obszary aktywności dziecka w przedszkolu. Warunki realizacji obecnej podstawy programowej nie określają tak szczegółowo zadań nauczycieli w tym zakresie, jak było to zamieszczone w poprzedniej wersji podstawy, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że „nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia”. Zgodnie ze wspomnianym wyżej rozporządzeniem, zadania nauczycieli wynikające z organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiążą się z codzienną pracą, bowiem zapisy stanowią, że „w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy