Wielu nauczycieli samodzielnie poszukuje różnorodnych form doskonalenia zawodowego i podejmując je z własnej inicjatywy, również samodzielnie je finansuje. Istnieje jednak możliwość skorzystania z procedury, dzięki której szkolenie nauczyciela zostanie dofinansowane z budżetu organu prowadzącego przedszkole będącego jednostką samorządu terytorialnego. Stanie się tak, jeśli to dyrektor placówki skieruje nauczyciela do uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego.
Od 1 stycznia 2016 r. dyrektor nie jest już zobligowany do opracowywania wieloletniego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zamiast takiego planu, powinien on jednak sporządzić odformalizowany wewnątrzprzedszkolny dokument określający potrzeby istniejące w przedszkolu, tak aby nabyta wiedza i umiejętności służyły zrealizowaniu zamierzeń związanych z rozwojem dydaktyczno-wychowawczym placówki. Przykładowymi formami doskonalenia mogą być np. studia magisterskie uzupełniające, kursy kwalifikacyjne (oligofrenopedagogika), kursy doskonalące czy nadające uprawnienia (np. egzaminatora) bądź też szkolenia czy warsztaty. Istotne jest, aby przy określaniu potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego dyrektor uwzględnił wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wynikające z nich wnioski, zadania związane z realizacją podstawy programowej, wymagania wobec szkół i placówek oraz wnioski nauczycieli o dofinansowanie form doskonalenia zawodowego. Warto podkreślić, że dyrektor nie ma obowiązku uwzględniać wniosku nauczyciela, nawet jeśli plan dofinansowania przewiduje dofinansowanie danej formy doskonalenia, jeśli wniosek taki nie wynika z potrzeb danej placówki. Innymi sł...