Wniosek opisywał stan faktyczny, zgodnie z którym gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałów środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280) gmina od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęła dokonywanie wspólnych rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi. Na terenie gminy funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową, w tym przedszkole publiczne oraz publiczne zespoły szkolno-przedszkolne. Jednostki te prowadzą stołówki działające przede wszystkim na potrzeby wychowanków przedszkoli, przy czym dopuszcza się korzystanie z wyżywienia przez kadrę pedagogiczną za odpłatnością. Celem istnienia stołówki (przedszkolnej) nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji funkcji opiekuńczej przez przedszkole.
Posiłki w stołówkach przygotowywane są przez pracowników placówek oświatowych. Osobami korzystającymi z wyżywienia są dzieci przedszkolne oraz pracownicy pedagogiczni. Odpłatności za posiłki dla dzieci w stołówkach pobierane są na podstawie umów zawieranych pomiędzy przedszkolem a rodzicami/opiekunami prawnymi. Natomiast w odniesieniu do pracowników pedagogicznych powyższe działanie opiera się na ustnym porozumieniu. Do pobieranych przez przedszkola opłat za korzystanie przez dzieci przedszkolne z posiłków w stołówkach nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówek (obejmują one wyłącznie koszt samego posiłku, tzw. wsad do kotła). W przypadku pracowników pedagogicznych odpłatność za posiłki zawiera, poza kosztem samego posiłku, również koszt ich przygotowania.
Przedszkola zapewniają bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę nad dziećmi, w wymiarze pięciu godzin dziennie, a za korzystanie z usług przedszkola w czasie ponadwymiarowym placówki oświatowe pobierają opłatę w kwocie wynoszącej 1 zł za każdą ponadwymiarową...
Wyżywienie w przedszkolu a podatek VAT
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 29 października 2019 r. (sygn. akt I SA/Gd 1515/19)
Sprawa ta dotyczy skargi gminy na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 czerwca 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług. Rozpoczęła się ona od złożenia w kwietniu 2019 r. przez gminę wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania pobieranych opłat za pobyt dzieci w przedszkolu publicznym w wymiarze przekraczającym pięć godzin dziennie i ich wyżywienie oraz czynności polegającej na żywieniu pracowników pedagogicznych.