Wystąpienie przed komisją jako finał procedury awansu zawodowego

Awans zawodowy

Jesień każdego roku kalendarzowego to tradycyjnie już – w przypadku awansujących nauczycieli – czas podsumowań, pisania sprawozdań i oczywiście przygotowania właściwej dokumentacji pod kątem postępowań kwalifikacyjnych czy egzaminacyjnych oraz intensywnych przygotowań do osobistego wystąpienia przed komisją ds. awansu zawodowego nauczycieli. W jaki sposób podejść racjonalnie do tych przygotowań? Czym jest rozmowa kwalifikacyjna, a czym egzamin kwalifikacyjny na określony stopień awansu zawodowego?

Powoli zbliża się czas podsumowywania dorobku zawodowego tych nauczycieli, którzy jeszcze w bieżącym roku kalendarzowym będą chcieli sfinalizować swoje postępowanie awansowe zarówno kwalifikacyjne (w przypadku ubiegania się o stopień nauczyciela kontraktowego oraz o stopień nauczyciela dyplomowanego), jak i egzaminacyjne (w przypadku ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego), aby uzyskać określony stopień awansu zawodowego będący zarazem swoistym wyznacznikiem określonej pozycji w strukturach zawodowych nauczycieli.

POLECAMY

Aktualna podstawa prawna awansu zawodowego nauczycieli:

  • ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U z dnia 31 sierpnia 2016 r., poz. 1379 ze zm.) – Rozdział 3a;
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 dnia marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dz. U. z 26 marca 2013 r. Nr 58, poz. 393).

 

Członkami komisji są nauczyciele tego samego przedszkola,
którzy towarzyszyli awansującemu przez cały okres stażu i praktycznie
prowadzili go w tym procesie
.

 

Z całym naciskiem podkreślam, że jest to obowiązująca obecnie podstawa prawna. Moje podkreślenie wynika z faktu, że trwają intensywne prace legislacyjne nad Kartą Nauczyciela. W wyniku tych prac mają ulec znacznej zmianie zarówno zasady, jak i procedury uzyskiwania przez nauczycieli stopni awansu zawodowego.

 

Aktualna skala stopni awansu zawodowego nauczycieli

I Pierwszy stopień: nauczyciel stażysta – status stażysty nauczyciel otrzymuje z chwilą zatrudnienia w placówce oświatowej i równocześnie rozpoczyna staż na kolejny stopień awansu zawodowego (nauczyciela kontraktowego). W przypadku nauczyciela stażysty element stażu uruchamiany jest automatycznie, o ile zatrudnienie nastąpiło nie później niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia zajęć. W przypadku zatrudnienia nauczyciela po tym terminie jest on traktowany jak stażysta (np. w odniesieniu do wynagrodzenia), ale nie rozpoczyna odbywania stażu. Następnie nauczyciel odbywa staż, realizując zadania zatwierdzone w planie rozwoju zawodowego. Po jego zakończeniu składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji stażu, które jest podstawą do wystawienia przez dyrektora oceny dorobku zawodowego, a ta z kolei pozwala nauczycielowi na wystąpienie z wnioskiem o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego. Akceptacja komisji kwalifikacyjnej daje dyrektorowi podstawę do wydania decyzji administracyjnej o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego. Po tym pozytywnym wydarzeniu nauczyciel musi przepracować
w przedszkol...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy