Uwaga na wydatki z samorządowej dotacji na reklamę i promocję przedszkoli!

Dyrektor a finanse

Osoby prowadzące publiczne i niepubliczne przedszkola często decydują się na podjęcie działań zmierzających do pozyskania nowych uczniów. Ponoszenie kosztów w tym zakresie z dotacji samorządowej jest niestety kwestionowane zarówno przez organy kontrolujące, jak i sądy administracyjne, wymaga więc szczególnej rozwagi.

Podstawowe zasady wydatkowania dotacji

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz. U. z 2017 r., poz. 2203, dotacje dla publicznych i niepublicznych przedszkoli są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej i w tych granicach mogą być przeznaczane m.in. na wydatki bieżące. Ponieważ regulacja ta powiela treść wcześniej obowiązujących przepisów art. 80 ust. 3d i art. 90 ust. 3 d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm., pełną aktualność zachowuje orzecznictwo wydane na gruncie poprzedniej ustawy i związane z rozstrzyganiem sporów na tle kontroli wydatkowania dotacji. Do kwestii różnych wydatków związanych z promocją i reklamą wielokrotnie w ostatnich miesiącach i latach odniosły się sądy administracyjne. W ich rozstrzygnięciach podkreśla się, że choć pośrednio promowanie działalności jednostki oświatowej, zmierzające do poinformowania o niej i przyciągnięcia jak największej liczby nowych uczniów, ma związek z działalnością edukacyjną tej placówki, jest on jednak zbyt odległy od bieżącej działalności oświatowej. Właśnie ten słaby związek nie uzasadnia przeznaczania...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy