Mianem rozrachunków określa się takie należności i zobowiązania, które uznane są przez obie strony transakcji. Podstawą ujęcia rozrachunków z dostawcami i odbiorcami w ewidencji księgowej są głównie faktury. W przypadku przedszkoli będących samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, które nabywają towary i usługi od innych jednostek budżetowych położonych na terenie tego samego samorządu, dokumentami stanowiącymi podstawę ujęcia rozrachunków w księgach rachunkowych mogą być również noty księgowe.
Ewidencja księgowa należności i zobowiązań prowadzona jest na koncie 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami w wartości wymaganej (dla należności) i wymagającej (dla zobowiązań) zapłaty. Oznacza to, że rozrachunki ujmuje się w księgach rachunkowych:
- w walucie polskiej,
- w kwotach wynikających z dokumentów (faktur, not księgowych),
- w wysokości ustalonej w chwili powstania.
Ujęcie rozrachunków w księgach rachunkowych powinno nastąpić w dniu ich powstania.
Rozrachunek widnieje w księgach do dnia jego wygaśnięcia, które następuje w momencie spłaty, umorzenia albo odpisania (w przypadku przedawnienia lub w przypadku oddalenia w postępowaniu sądowym lub egzekucyjnym).
Rozrachunki z kont
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.