Ocena i wynagradzanie nauczycieli

Otwarty dostęp Kadry i finanse

Ocenianie pracowników należy do najtrudniejszych zagadnień zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji, również w placówkach oświatowych. Jest formalną metodą okresowej ewaluacji pracy oraz uczestnictwa w życiu danej placówki oświatowej ocenianego nauczyciela. Wiąże się z nim wiele złożonych i często trudnych problemów różnorodnej natury.

Oceny pracowników oświaty dokonuje dyrektor placówki. Podlegają mu wszyscy nauczyciele bez względu na wymiar zatrudnienia. Nauczyciel może być oceniony w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego roku od dokonania poprzedniej oceny pracy. Szczegółowe kryteria i tryb oceny pracy nauczycieli, a także tryb postępowania odwoławczego od oceny reguluje Karta Nauczyciela i rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli. Dyrektor przedszkola niezwłocznie powiadamia nauczyciela, w formie pisemnej, o rozpoczęciu dokonywania oceny jego pracy, która może być prowadzona z jego inicjatywy lub na wniosek:

POLECAMY

  • organu sprawującego nadzór pedagogiczny (np. właś-
  • ciwego kuratora oświaty, ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego),
  • organu prowadzącego placówkę (np. jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszenia, fundacji, osoby fizycznej),
  • rady przedszkola,
  • rady rodziców.
     

Ocenie podlegają wyłącznie dwa kryteria pracy, zgodnie ze specyfiką zakresu obowiązków. Jedno kryterium oceny wskazuje dyrektor, drugie wybiera i wskazuje oceniany nauczyciel. Wyróżnia się dwa następujące kryteria oceny pracy nauczyciela:

  • obowiązkowe – poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki, znajomość praw dziecka (dotyczy również praw dziecka określonych w Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. – Dz. U. z 1991 r., poz. 526 oraz poprawką - Dz. U. z 2000 r., poz. 11 i zmianą zakresu obowiązywania - Dz. U. z 2013 r., poz. 677), wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnos...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy