Wiek przedszkolny to okres w życiu człowieka, kiedy jego mózg i narządy zmysłów są już bardzo rozwinięte i wyposażone w maksymalne zdolności uczenia się. Pedagodzy, psychologowie, socjolodzy i inni specjaliści, którzy zajmują się kwestiami rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, podkreślają, że ten czas nie powinien zostać zmarnowany. Wręcz przeciwnie, powinien być wykorzystany do maksymalnego rozwoju indywidualnej osobowości każdego dziecka1.
Wychowanie przedszkolne ma na celu wspieranie rozwoju najmłodszych. Czasami jednak różne sytuacje losowe powodują, że dzieci mają utrudnione warunki startu edukacyjnego. Jednym z takich czynników może być emigracja. Każdego roku wielu Polaków wyjeżdża za granicę. Główny Urząd Statystyczny szacuje, że w końcu 2014 r. poza granicami przebywało czasowo ok. 2320 tys. mieszkańców naszego kraju2. Wraz z dorosłymi Polakami wyjeżdżają także ich dzieci. Pozostawiają w Polsce swoich kolegów i nauczycieli z przedszkoli i szkół. Jest to dla nich trudna sytuacja, która wymaga odnalezienia się w zupełnie nowym środowisku, wśród rówieśników mówiących obcym językiem. Często zdarza się, że dzieci tak bardzo chcą stać się częścią nowej społeczności, że starają się jak najmniej mówić w języku polskim. Tym samym nie rozwijają swoich kompetencji komunikacyjnych w ojczystym języku. Spora jest też grupa dzieci Polaków, które urodziły się już za granicą i znają język polski tylko z rozmów rodziców, krewnych lub też nie znają go wcale. W wielu sytuacjach język polski nie jest używany nawet w domu, np. jeśli tylko jeden z rodziców jest Polakiem, a drugi obcokrajowcem. Jeżeli dzieci już znają język polski i posługują się nim w mowie, to często nie potrafią w ...