Od 2009 r. stopniowo wprowadzano reformę edukacyjną polegającą na objęciu obowiązkiem szkolnym sześciolatków. Obowiązująca do września 2016 r. podstawa programowa wychowania przedszkolnego nie przewidywała nauki czytania, a jedynie przygotowanie do nauki czytania i pisania. Przyjęcie takiego rozwiązania spowodowało, że przez siedem lat formalnie nie było obowiązku nauki czytania i pisania, ale w praktyce wyglądało to zupełnie inaczej. Wielu nauczycieli, wykorzystując potencjalne możliwości dzieci, nie rezygnowało z nauki czytania i pisania. W przypadku kiedy dzieci wykazywały zainteresowanie czytaniem i pisaniem, posiadały naturalną chęć podejmowania się tych zadań, niewykorzystanie takiej szansy przez nauczyciela byłoby błędem. Biorąc pod uwagę indywidualizację pracy z dzieckiem oraz jego optymalny rozwój można stwierdzić, że postępowanie nauczycieli było jak najbardziej właściwe, mimo że nie mieli oni takiego obowiązku. Błędem natomiast była i jest nadal nauka czytania bez odpowiedniego przygotowania dziecka, a ściślej mówiąc – bez osiągnięcia odpowiedniej sprawności poszczególnych zmysłów decydujących o funkcjonowaniu analizatorów warunkujących zdobycie tych umiejętności.
Wiadomo, że od września 2016 r. nauka czytania i pisania w przedszkolu obejmuje próby czytania oraz jeśli dziecko wykazuje taką chęć, to również pisania. Chodzi o to, aby dziecko w przedszkolu potrafiło ułożyć wyraz z liter, przeczytać ułożony z liter wyraz, podzielić zdanie na wyrazy, podzielić wyrazy na sylaby. Naukę pisania przypisuje się szkole, w przedszkolu mówi się raczej o przygotowaniu do nauki pisania. Nie każde dziecko nauczy się pisać już w przedszkolu, ale każde powinno poznać podstawowe zasady pisania, osiągnąć sprawność manualną pozwalającą prawidłowo trzymać ołówek, kreślić szlaczki i próbować pisać samodzielnie literki lub cyferki. To samo dotyczy nauki liczenia. W podstawie programowej znajdują się dokładne zapisy umiejętności, jakie każde dziecko powinno zdobyć na koniec przedszkola. Nauka liczenia obejmuje cyfry do 10 oraz umiejętność poprawnego ich dodawania i odejmowania, a także odróżniania zbiorów większych od mniejszych.
Prawidłowo rozwijający się sześciolatek jest w stanie osiągnąć te umiejętności bez względu na to, czy będzie uczył się w przedszkolu, czy w szkole. Świadczą o tym badania nad dojrzałością szkolną sześciolatków. Skoro mamy ponownie sześciolatki w przedszkolach i ponownie obowiązek kształcenia czynności szkolnych (czytanie, liczenie, przygotowanie do pisania), t...