Opracowywanie przedszkolnej dokumentacji wymaga zaangażowania, staranności i znajomości prawa. Do podstawowych dokumentów publicznego przedszkola należą regulaminy. Część z nich jest dla przedszkoli obligatoryjna, inne z kolei nie są wymagane przepisami prawa. Te ostatnie mają doskonalić organizację pracy przedszkola, usprawniać jego działanie. Regulaminów obowiązkowych zwykle nie trzeba tworzyć od początku, jednak częste zmiany legislacyjne powodują konieczność dokonywania
w nich zmian.
Obowiązkowe regulaminy w przedszkolu
1. Regulamin pracy – obligatoryjny w przedszkolach zatrudniających co najmniej 50 pracowników oraz na wniosek zakładowej organizacji związkowej w przedszkolach zatrudniających co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników.
Podstawa prawna: art. 104 § 1 ustawy Kodeks pracy1.
Organizacja i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników powinny zostać określone w regulaminie pracy. Regulamin pracy jest aktem normatywnym, stanowi także źródło prawa pracy dla zatrudnionych w przedszkolu pracowników. Procedura jego wydania powinna zostać przeprowadzona zgodnie z przepisami prawa pracy. Dyrektor przedszkola ma obowiązek uzgodnienia treści regulaminu z zakładową organizacją bądź organizacjami związkowymi oraz podania treści regulaminu do wiadomości pracowników. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie regulamin pracy ustala pracodawca. Treść regulaminu pracy zależy od sposobu organizacji pracy danego przedszkola,
przy czym zgodnie z art. 1041 § 1 ustawy Kodeks pracy regulamin powinien ustalać w szczególności:
- organizację pracy, warunki przebywania na terenie przedszkola w czasie pracy i po jej zakończe...