Jak wiadomo, do podstawowych form sprawowania nadzoru pedagogicznego zalicza się: ewaluację, kontrolę, wspomaganie, a także monitorowanie. Wszystkie formy sprawowania nadzoru pedagogicznego pozwalają na rzetelną ocenę zarówno stanu wykonania działań planowych, jak i doraźnych, pod warunkiem względnej systematyczności w realizacji planu oraz bieżącego reagowania na pojawiające się problemy.
Ewaluacja, rozumiana jako proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole, powinna być już na tyle umocowana w rzeczywistości każdej placówki, by jej efekty skutkowały faktycznymi zmianami projakościowymi. Mam na myśli ewaluację jako proces, a nie pojedyncze działania, które w obecnej chwili nie powinny być już utożsamiane z ewaluacją, bowiem wyniki ewaluacji muszą być zawsze wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości pracy. Przypomnijmy, że w tym roku szkolnym w przedszkolach ewaluacji są poddane następujące wymagania:
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- Rodzice są partnerami przedszkol...