Z analizy zapisów w tych dwóch aktach prawnych wynika, że obowiązkiem dyrektora jest przekazać radzie pedagogicznej:
- co najmniej dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski z nadzoru pedagogicznego i informacje o działalności przedszkola,
- najpóźniej do 31 sierpnia, czyli do końca roku szkolnego, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
Forma, w jakiej dyrektor przekaże wyniki i wnioski z pełnionego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o pracy przedszkola, nie jest obligatoryjnie określona. Każdy dyrektor ma w tym działaniu pełną swobodę.
Praktyczne uwagi na temat konstrukcji sprawozdania
Wiele dyrektorów przygotowuje sprawozdanie roczne z pełnionego nadzoru pedagogicznego. Sprawozdanie jest opisem pewnych zdarzeń, które miały miejsce w określonym czasie. Powinno być napisane w formie przystępnej, skonstruowanej w taki sposób, aby ułatwić czytanie. Należy unikać zdań ogólnych. Tekst powinien być klarowny i podający najważniejsze informacje niezbędne do zrozumienia opisywanych sytuacji. Sprawozdanie może składać się z następujących części:
- rzeczowy, najlepiej wyrażony liczbami opis przebiegu nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora w kończącym się roku szkolnym,
- opis czynności wykonywanych w ramach pełnionego nadzoru w zakresie zadań określonych w planie nadzoru,
- opis wyników nadzoru oraz wnioski do pracy na kolejny rok szkolny,
- informacja o innych ważnych sprawach, nieobjętych planem nadzoru, które z punktu widzenia działalności przedszkola miały istotny wpływ na przebieg pracy lub skutkują działaniami na przyszłość.
Ujęte w ten sposób sprawozdanie może być jednocześnie informacją o pracy przedszkola. Taka forma sprawozdania z nadzoru pedagogicznego spełnia wymogi nałożone na dyrektora w ustawie o systemie oświaty i w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego. Forma przedstawiania przez dyrektora wniosków z nadzoru peda...