Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kadry i finanse

13 września 2022

NR 131 (Wrzesień 2022)

Siła wspólnoty Fundraising prowadzony przez uczniów i rodziców

0 35

Wraz z dźwiękiem pierwszego wrześniowego dzwonka i jeszcze gorącymi promieniami słońca na przedszkolnych korytarzach pojawia się strach, w ostatnich miesiącach przybierający na sile i znacznie większy niż ten, którego doświadczaliśmy w ubiegłych latach. Wraz ze wzrostem inflacji pogarsza się subiektywnie odczuwany poziom jakości życia. Doświadczać tego będą wszyscy – dyrektorzy placówek, nauczyciele i rodzice. Remedium wydaje się jednak aż nadto proste – jest nim wspólnota.

Remedium na problemy z pieniędzmi

Wiele wydatków, na które statystyczny Polak mógł pozwolić sobie przed rokiem, dziś jawi się jako nieosiągalny luksus. Niektórzy żartobliwie twierdzą, że telewizyjne transmisje z posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej jeszcze w tym roku zdobędą większą oglądalność niż zawody o puchar świata w skokach narciarskich. I owszem, każdy, kto związał się z bankiem kredytem hipotecznym, z trwogą obserwuje lawinowy wzrost kosztów swojej miesięcznej raty. Dotyczy to w szczególności osób młodych, np. nauczycieli stażystów. Tych zresztą według najnowszych danych jest ok. 5% ogółu. 

POLECAMY

Niezwykle doświadczone koleżanki i koledzy nauczyciele nie mają komu przekazać swojej bezcennej wiedzy. Dorobek wielu lat spędzonych przy tablicy, tysiące trafnych obserwacji, praktyka pracy z uczniem i umiejętność współpracy z nawet najbardziej wymagającym rodzicem to zasób, który systematycznie jest marnowany z trywialnego powodu – braku następców. W dodatku nie napawają optymizmem informacje dotyczące coraz większych problemów z rozstrzyganiem konkursów na stanowisko dyrektora placówki, choć biorąc pod uwagę zakres obowiązków i rzeczywistą odpowiedzialność, nie powinno to nikogo dziwić. Wszak od wielu lat eksperci i liderzy edukacji biją na alarm – dyrektorzy są przepracowani, a polityka „dokładania” nowych obowiązków musi doprowadzić do katastrofy. 

Nie należy także zapominać, że jednostki samorządu terytorialnego dość solidarnie, ponad partyjnymi podziałami, podnoszą kwestię braku adekwatnej rekompensaty spadku przychodów z tytułu podatku PIT. Spełnienie przedwyborczych obietnic i rzeczywiste obniżenie podatków, w tym zwolnienie z PIT-u osób do 26 roku życia, obniżenie stawek przy jednoczesnym podniesieniu kwoty wolnej od podatku – to umocnienie domowych budżetów (i bardzo dobrze!), ale także znaczące i groźne w konsekwencjach osłabienie zdolności finansowych gmin. Nie pomagają też nadspodziewanie częste zmiany w systemie podatkowym, który pomimo usilnych i szczerych prób rządzących staje się coraz mniej przejrzysty i przewidywalny. 

W efekcie niejasny stan finansów samorządów stawia pod znakiem zapytania przyszłe, często niezbędne i od dawna odkładane w czasie remonty i inwestycje. Remedium wydaje się jednak aż nadto proste – jest nim wspólnota. Dyrekcja, grono pedagogiczne, uczniowie i ich rodzice współtworzą klimat przedszkola, a w ich najlepiej pojętym interesie jest solidarne wspieranie swojej placówki. To właśnie wspólnota w obliczu nadchodzącego sztormu może być dla polskiej edukacji niczym bezpieczna przystań. 

Cyfrowa rzeczywistość

Chyba nikogo spośród dyrektorów przedszkoli nie trzeba przekonywać, że okres pandemii COVID-19 stał się katalizatorem zmian, których co prawda trzeba było się spodziewać, ale jednak w perspektywie najbliższych dekad, a nie jak miało to miejsce – w perspektywie tygodni albo wręcz dni. Stało się jednak inaczej – począwszy od 20 marca 2020 r. do dziś, kilkukrotnie życie społeczne i gospodarcze zamierało, a co oczywiste – oświata wraz z nim. Restrykcje sanitarne, lockdowny i zdalna edukacja miały chronić przed rozpowszechnianiem się groźnego dla życia i zdrowia wirusa. Po blisko dwóch latach, 15 maja 2022 r. Minister Zdrowia zniósł stan epidemii. Dziś bez obaw możemy odwiedzić muzeum, wybrać się do kina albo zabrać na spacer babcię i dziadka. 

Jednak skutkiem ubocznym strasznego czasu pandemii jest zdecydowane i nieodwracalne przyspieszenie immersji w świat cyfrowy. Proces ten polega na zanurzeniu w cyberprzestrzeń, czyli przeniesieniu do internetu tych czynności, które tradycyjnie wykonywane były poza nim. Jak wynika z badania pn. „Bezpieczni na e-zakupach 2022” przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) dla Santander Consumer Banku, blisko 87% Polaków korzysta z internetu, a 71% robi to codziennie. Nie dziwi, że grupą najczęściej korzystającą z sieci są dwudziestoparo- i trzydziestoparolatkowie – rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 

Warto też przyjrzeć się danym dotyczącym branży e-commerce. I tak, w zależności od przyjętej metodologii raporty wskazują, że 77–80% dorosłych Polaków robi zakupy przez internet. W dodatku aktualne prognozy wskazują, że w przyszłym roku procent ten będzie jeszcze wyższy. 

Co oczywiste, to nie tylko pandemia Covid-19 „zanurzyła” Polaków w internecie, zjawisko to jest bowiem znacznie szersze, wynika z głębokich przemian cywilizacyjnych, których – choć nieświadomie – doświadczamy. Jednak w ostatnim czasie rodzic ucznia korzysta z elektronicznego dziennika, komunikuje się z innymi rodzicami za pośrednictwem czatów i grup na różnych komunikatorach, ogląda nagrania z przedstawień na portalu streamingowym albo ściąga pliki ze wspólnych współdzielonych wirtualnych dysków. Zdarza się też, że ważne dla życia przedszkola decyzje, jak na przykład wybór skarbnika, zmiana w trójce klasowej czy wybory do rady rodziców dokonują się online. 

Internet, naturalne dla większości rodziców środowisko pracy, korzystania z rozrywki, robienia zakupów i wielu innych codziennych czynności, ułatwia przeprowadzenie wyborów – zamiast liczenia mandatów albo chwiejnie uniesionych rąk, pojawił się automatyczny system i tzw. zrzut ekranu jako niepodważalny dowód legalności postępowania. Zamiast „urywania” się z pracy i nieuchronnego narażania się na gniew szefa, pojawił się komfort bycia zawsze dostępnym – nieważne, czy aktualnie w korku, na zakupach, czy w domowych pieleszach, zagłosować można z każdego miejsca na ziemi. Cyfrowi rodzice funkcjonują inaczej niż poprzednie pokolenia, zwłaszcza w przyziemnych, codziennych sprawach. Zdecydowanie łatwiej jest im napisać długą, wyczerpującą wiadomość, niż skonfrontować swój punkt widzenia z dyrektorem. To nowa rzeczywistość, która, choć może lekko niepokoić, niesie ze sobą ogromny potencjał na rozwój.

Darmowy fundraising online

FaniMani.pl to darmowe narzędzie fundraisingu, które wykorzystuje siłę wspólnoty. Powstało w 2014 r. jako próba zaadaptowania do Polski rozwiązań od wielu lat dobrze funkcjonujących w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii – kolebce fundraisingu. Jak dotąd za jej pośrednictwem zebrano na cele społeczne ponad 4 000 000 złotych. 

Przepisem na sukces jest bardzo prosta zasada funkcjonowania. Podczas zakupów online w jednym z 1611 sklepów partnerskich określony procent wartości zakupów trafia do wybranej organizacji. Średnio jest to 2,5%, jednak w przypadku niektórych sklepów darowizna wyniesie 5% lub nawet więcej. Co ważne, kwota ta nie zostanie doliczona do zakupów, lecz potrącona z marży i przekazana bezpośrednio przez sklep. Tym samym, wspierając wybraną organizację, klient-darczyńca nie ponosi dodatkowych kosztów, a za zakupy płaci tyle co zazwyczaj. FaniMani działa na komputerze, jako rozszerzenie do przeglądarki, a także jako aplikacja mobilna na smartfona. 

Eksperci i analitycy branży e-commerce przekonują, że połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą między 101 a 300 zł miesięcznie. Nietrudno więc wyobrazić sobie, jak potężne wsparcie finansowe może wpływać regularnie na konto przedszkola. W przypadku górnego pułapu wskazanej powyżej kwoty średnio możemy liczyć na 7,5 zł od jednego rodzica. A gdy uda się zaangażować nie tylko rodziców, ale i starsze rodzeństwo uczniów lub rodzinę? Wtedy nawet kilka tysięcy złotych w skali roku może wspierać potrzeby placówki. A możliwości jest znacznie więcej. Celem zbiórki może być przedszkole, wybrana grupa albo konkretny cel. Dane przekazane przez zespół FaniMani.pl wskazują, że spektrum potrzeb, a jednocześnie pomysłowość jest ogromna. Niektóre placówki pozyskują fundusze z przeznaczeniem na następujące cele:

  • szkolenia dla nauczycieli (w tym szkolenia zagraniczne),
  • doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i multimedialne (tablice interaktywne, rzutniki),
  • modernizacja przedszkolnego placu zabaw,
  • nagrody dla uczniów,
  • opłacenie kursu językowego dla dzieci, których rodzice są w trudnej sytuacji życiowej,
  • organizacja obozów żeglarskich dla dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich,
  • remont łazienki w jednostce,
  • remont sali lekcyjnej,
  • szkolenie nauczycieli z rozpoznawania i zapobiegania kryzysom zdrowia psychicznego uczniów,
  • włączanie uczniów niepełnosprawnych w życie społeczne,
  • wycieczka edukacyjna grupy.

Co oczywiste, powyższa lista nie jest kompletna, a nowe jednostki, klasy, grupy i rady rodziców wciąż decydują się na taką formę zaangażowania. Obecnie w systemie FaniMani.pl zarejestrowanych jest 857 szkół, 126 przedszkoli, 68 rad rodziców i 861 poszczególnych klas. Jed...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy