Wrzesień 2020 roku jest miesiącem szczególnym, w którym rozpoczynamy pracę w określonych warunkach, ale nie wiemy, w jakich ją zakończymy. Dlatego należy wyciągnąć daleko idące wnioski z tego, co wydarzyło się w minionym roku szkolnym. Wówczas wszyscy byli zaskoczeni sytuacją i absolutnie nikt nie był na nią przygotowany, więc w efekcie na początku działano trochę „po omacku” – taki typowy „zwiad bojem”. Aby uniknąć powtórki, należy się przygotować na każdą ewentualność.
Planowanie nowego roku szkolnego
Należy pamiętać, że w każdym roku szkolnym zakładamy nieco inne cele wynikające z aktualnej sytuacji panującej w przedszkolu albo ze zmienionych warunków formalno-prawnych obowiązujących w systemie oświaty – tak jak to jest obecnie lub też odmiennych warunków sanitarnych. Dlatego należy mieć na względzie fakt, że działania dyrektora związane z przygotowaniem i planowaniem pracy powinny przebiegać zgodnie z podstawowymi etapami procesu planowania, do których zaliczyć należy:
- określenie aktualnych celów,
- ocenę bieżącej sytuacji,
- ustalanie precyzyjnej procedury (opis procesu transformacji zasobów w rezultaty, czyli określenie tego, co i kiedy ma być zrobione i kto odpowiada za realizację),
- ustalenie praktycznego harmonogramu pracy (określenie w każdym elemencie realizacji planu odpowiedzialnej osoby i jej władzy),
- kontrolę nad planem i zasobami, jak również kontrolę osiąganych rezultatów,
- wyznaczenie konkretnej odpowiedzialności,
- sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji.
Dyrektor w roli pracodawcy
Przygotowując pracę przedszkola na kolejny rok szkolny dyrektor powinien zwrócić uwagę na rolę, jaką odgrywa w ramach sprawowanej funkcji kierowniczej. Pierwszą z tych ról jest rola pracodawcy. W związku z jej specyfiką każdy dyrektor, przed planowaniem i przygotowaniem...