W pierwszej kolejności należy się tu odwołać do regulacji art. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którym przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Z kolei jednostki budżetowe, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych nieposiadającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego – i jest to tzw. zasada budżetowania brutto. Stosownie z kolei do treści art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej w ustawie „planem finansowym jednostki budżetowej”.
Z uwagi na fakt, iż wydatki ponoszone przez jednostkę budżetową nie zależą od wielkości osiąganych dochodów, w jednostkach budżetowych nie występuje pojęcie wyniku finansowego, a co za tym idzie – nie ma również deficytu ani nadwyżki budżetowej. Uniezależnienie wydatków jednostki budżetowej od jej dochodów oznacza, że wszystkie wydatki jednostki są wydatkami budżetowymi, a uzyskane przez nią dochody są dochodami budżetowymi jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dane przedszkole czy placówkę publiczną. Co za tym idzie – wykonanie planu finansowego jednostki oświatowej prowadzonej przez samorząd stanowi jednocześnie wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Budżet JST a plany finansowe samorządowych jednostek oświatowych
Zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego – w gminie jest to więc organ wykonawczy w postaci wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zgodnie z art. 234 ustawy o finansach uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
- wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,
- wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sp...