Plan finansowy przedszkola na rok szkolny 2021/2022

Temat miesiąca

Konieczność opracowania planu finansowego szkół, przedszkoli i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego jest konsekwencją zasad prowadzenia gospodarki finansowej takich podmiotów, należących do sektora finansów publicznych. Podpowiadamy Państwu, jakich czynności należy dopełnić przy opracowywaniu dokumentu, jakich terminów przestrzegać oraz kto jest upoważniony do wprowadzania w nim zmian.

W pierwszej kolejności należy się tu odwołać do regulacji art. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którym przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Z kolei jednostki budżetowe, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych nieposiadającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego – i jest to tzw. zasada budżetowania brutto. Stosownie z kolei do treści art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej w ustawie „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Z uwagi na fakt, iż wydatki ponoszone przez jednostkę budżetową nie zależą od wielkości osiąganych dochodów, w jednostkach budżetowych nie występuje pojęcie wyniku finansowego, a co za tym idzie – nie ma również deficytu ani nadwyżki budżetowej. Uniezależnienie wydatków jednostki budżetowej od jej dochodów oznacza, że wszystkie wydatki jednostki są wydatkami budżetowymi, a uzyskane przez nią dochody są dochodami budżetowymi jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dane przedszkole czy placówkę publiczną. Co za tym idzie – wykonanie planu finansowego jednostki oświatowej prowadzonej przez samorząd stanowi jednocześnie wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego. 

Budżet JST a plany finansowe samorządowych jednostek oświatowych

Zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego – w gminie jest to więc organ wykonawczy w postaci wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zgodnie z art. 234 ustawy o finansach uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności: 

  • wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, 
  • terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego, 
  • wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej. 

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sp...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy