Przerwa w wykonywaniu przez nauczycieli swoich obowiązków z pewnością w jakimś stopniu wpłynęła na realizację planów pracy i programów wychowania przedszkolnego, w tym w szczególności podstawy programowej. W obliczu takiej sytuacji dyrektor powinien dokładnie sprawdzić wykonalność przyjętych do realizacji w tym roku szkolnym planów i programów, określić wnioski i odpowiednio zaplanować pracę na następny rok szkolny. Pamiętać należy, że nie chodzi tutaj tylko o realizację treści programowych, ale przede wszystkim o kształtowanie umiejętności dzieci.
Sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności dzieci przebiega przede wszystkim na podstawie dokonywanych obserwacji zajęć i zabaw. Wiedza o stopniu realizacji podstawy programowej może zostać uporządkowana poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania związane z realizacją zadań wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej.
Podstawa programowa nakłada na przedszkola obowiązek realizacji 17 podstawowych zadań. Dyrektor powinien wiedzieć, jak nauczyciele wypełniają realizację poszczególnych zadań. Pomiędzy zadaniami przedszkola istnieje korelacja, toteż precyzując odpowiedzi na pytania, możemy zadania te pogrupować, np.:
Zadanie 1 i 2
W jaki sposób nauczyciele wspierali wielokierunkową aktywność dziecka oraz organizowali warunki bezpiecznego, swobodnego rozwoju dzieci, zabawy i odpoczynku?
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka powinno odbywać się poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju. Dziecko powinno mieć zapewnione bezpieczeństwo rozumiane w sensie fizycznym i psychicznym, co oznacza, że zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu jest możliwe tylko wówczas, gdy zrealizowane są potrzeby podstawowe, np. potrzeba nowych przeżyć i doświadczeń może ujawnić się w dziecku, które jest najedzone i wyspane. Sprecyzowanie odpowiedzi na to pytanie będzie ściśle powiązane z odpowiedziami na pytania o realizację kolejnych zadań przedszkola, w szczególności zadań 3–6.
Zadanie 3 i 4
W jaki sposób nauczyciele wspierali aktywność dziecka, aby podnieść poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych, oraz czy prawidłowo organizowali warunki edukacji w celu nabywania przez dzieci doświadczeń, które umożliwiły im ciągłość procesów adaptacji oraz pomogły rozwijać...