Dołącz do czytelników
Brak wyników

Młodszy i starszy – razem możemy wiele

Artykuły z czasopisma | 22 lutego 2018 | NR 84
222

Scenariusz imprezy integrującej młodsze i starsze dzieci połączonej z przyjęciem maluszków do grona przedszkolaków

Część I

Powitanie
Pani Dyrektor wita zgromadzone dzieci oraz opiekunów i zaprasza do wspólnej zabawy.

Część II

„Podajmy sobie ręce” 

Wprowadzenie do zabawy

  • Maluszki siedzą w rozsypce na dywanie. Starszaki stoją przed nimi w półkolu i śpiewają piosenkę „Podajmy sobie ręce”.
  • Podczas pierwszego refrenu podają sobie ręce, unoszą je do góry, tworząc tęczę. 
  • Podczas śpiewu drugiego refrenu zapraszają maluchy. Każdy starszak podchodzi do młodszego kolegi i włącza go do zabawy. Podają sobie ręce, tworząc koło.

 

„Podajmy sobie ręce” sł. D. Gellner, muz. K. Kwiatkowska

Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,
A my tacy mali, mali jak kropelki.

Ref.: Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
W ogródku przed domem, na łące zielonej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze.
Pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.

Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka.
Kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka.

Ref.: Podajmy sobie ręce…

Choć nas czasem dzielą niepotrzebne góry.
Nieskończone drogi, zachmurzone chmury.

Ref.: Podajmy sobie ręce…

 

Jeżeli przedszkole ma hymn, można go wykorzystać zamiast proponowanej piosenki.

Część III

„Maluch – zuch” 

Chrzest na przedszkolaka
Prowadząca imprezę nauczycielka zaprasza dzieci do udziału w konkurencjach i zabawach, podczas których maluszki będą miały okazję doświadczyć wspólnych relacji ze starszymi kolegami i zademonstrować swoje umiejętności związane z codziennym rytmem dnia przedszkolnego. Maluchy za zdobycie każdej sprawności, a starszaki za służenie im pomocą dostają stempelek z buźką na rączkę.

Gimnastyka przedszkolaka 
„To taka gra, zrób to, co ja”.
Zdobycie sprawności zdrowego przedszkolaka

Do zdobycia tej sprawności wykorzystujemy zabawę z pedagogiki Klanzy.

  • Wszystkie dzieci, i małe, i starsze, stoją w kole. Wybrana osoba znajduje się w środku.
  • Na słowa „To taka gra, zrób to, co ja!” pokazuje ona, jakie ćwiczenie gimnastyczne ma wykonać grupa. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając dziecko prowadzące i ćwiczenia.

„Marsz przedszkolaków”.
Zdobycie sprawności reagowania na sygnał i poruszania się w parach

Dzieci poruszają się swobodnie w rytmie muzyki. Kiedy ucichnie, zadaniem małych przedszkolaków jest połączenie się w parę ze starszym kolegą. 
Kiedy gotowe już pary usłyszą umówiony sygnał, np. muzykę marszową, będą się poruszały w rytmie po wyznaczonym za pomocą linki torze.
Po skończonej zabawie zapraszamy, by dzieci połączone w pary maluch – starszak usiadły na przyczepionych do dywanu kołach. Teraz prowadząca zaprasza do wykonania kolejnego zadania.

 „Wiem, co jem i sprawnie to zjem!”. Zdobycie sprawności samodzielnego jedzenia

  • Zadaniem „malucha” jest rozpoznanie smaku owoców lub warzyw, a następnie pokazanie, jak sprawnie potrafi posługiwać się łyżeczką.
  • W tym celu starsze dziecko przynosi młodszemu koledze kubeczek, w którym znajduje się drobno pokrojony wybrany rodzaj owoców lub warzyw (jabłka, gruszki, winogrona, tarta marchewka). 
  • Młodsze dziecko zamyka oczy, a starsze na łyżeczce podaje do posmakowania produkt. Kiedy maluch odgadnie,
  • jaki owoc lub warzywo znajduje się w kubeczku, próbuje samodzielnie zjeść resztę, posługując się sprawnie łyżeczką.
  • Starszak zachęca kolegę do zjadania zdrowego produktu swoim przykładem, spożywając swoją porcję.

Należy pamiętać, by porcje były niewielkie oraz by uwzględnić potrzeby dzieci (wybrać takie produkty, które im smakują). Pamiętajmy, to ma być zabawa!

„Dużo siły mam, umiem ubrać się sam”.Zdobycie sprawności: samodzielny przedszkolak, w zakresie ubierania się i układania swoich rzeczy

Zadaniem malucha jest założenie czapki, pary rękawiczek i zawiązanie na szyi szala. Rolą starszaka jest pomoc w prawidłowym założeniu odzieży, zwłaszcza w zawiązaniu szala.

„Ćwiczę moje paluszki – rysuję koła i dróżki”.
Zdobycie sprawności kreślenia kół i linii

Dzieci siedzą w parach. Na kartce papieru, formatu A3, grubym flamastrem maluch kreśli duże koło, a starszak dorysowując różne elementy, tworzy z koła to, co wspólnie z młodszym kolegą wymyślą. Swoją postać, przedmiot prezentują kolegom.
Po wykonaniu przygotowanych zadań i zdobyciu kolejnych sprawności pani Dyrektor pasuje dzieci na przedszkolaka i wraz z nauczycielami składa maluchom gratulacje.
Dzieci otrzymują dyplomy i niespodzianki wykonane własnoręcznie przez starszych kolegów (mogą to być zwierzątka z papieru, pamiątkowe laurki).
Dzieci starsze otrzymują od pani Dyrektor podziękowanie za postawę godną przedszkolaka starszaka, który opiekuje się młodszymi oraz medale „DZIELNY KOLEGA”.

 

Część IV

Zabawy integracyjne z rodzicam

„Mamo, tato jestem przedszkolakiem” 
W godzinach popołudniowych dzieci biorą udział w spotkaniu integracyjnym wraz ze swoimi rodzicami, podczas którego mogą zaśpiewać znane im piosenki, zaprosić rodziców do obejrzenia wystawy ich pierwszych prac plastycznych, pochwalić się otrzymanymi dyplomami i niespodziankami, a następnie uczestniczą we wspólnych zabawach integracyjnych.

„Tonąca tratwa” 
Na dywanie z gazet ułożona jest ogromna tratwa (tyle gazet, ile par rodzic – dziecko uczestniczy w zabawie). Wszyscy wchodzą na tratwę i płyną. Poruszamy się w rytmie marynarskiej muzyki. Nagle trach! Tratwa uderza o skałę i rozpada się. Każda para zabiera jedną gazetę i staje na niej. Pary płyną dalej w rytm muzyki. Znowu trach! Skała. Nasz kawałek tratwy znów się łamie. Składamy gazetę na pół. Płyniemy dalej. Powtarzamy zabawę kilkakrotnie, składając gazety na coraz mniejsze kawałki. Jeżeli jakaś para nie jest w stanie ustać, wpada do wody – schodzi z gazety i siada na dywanie. Kiedy wszystkie pary siedzą w wodzie, podpływa do nich statek ratowniczy z długą liną. Prowadząca woła: Ahoj! i rzuca linę pierwszej parze, wyławiając ją. Trzymając się cały czas liny, para ta rzuca linę kolejnym rozbitkom. W ten sposób wyławiamy całą grupę. Na zakończenie zabawy związujemy końce liny tak, by powstało olbrzymie koło. Trzymając je wspólnie, machamy do siebie. Teraz koło z liny zamieni się w wyspę (kładziemy je na dywanie), na której się poznamy. Uczestnicy wchodzą do koła, podają sobie ręce, pozdrawiają, wymieniając swoje
imiona.

 „Kogo kryje parasol?” 
Rodzice z dziećmi siedzą w kręgu. Prowadzący prosi, by uczestnicy przez chwilę rozejrzeli się...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy