Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktywne przedszkole

23 lutego 2018

NR 82 (Maj 2017)

Kulinarny Dzień Rodziny

0 219

Kroimy, mieszamy, gotujemy – wiemy, że zdrowo jemy!

I. Powitanie – dyrektor przedszkola wita wszystkich uczestników Festynu Rodzinnego i zaprasza do zabawy pod hasłem „Kroimy, mieszamy, gotujemy – wiemy, że zdrowo jemy!”.
II. Występ przedszkolaków – poszczególne grupy prezentują wybrany punkt programu.

  • Kuchenna orkiestra – dzieci prezentują piosenkę „Mama zadumana”. Śpiew połączony jest z instrumentacją muzyczną z wykorzystaniem drewnianych łyżek, pokrywek, blaszanych garnków.

 

1. Mama krząta się w kuchni od rana, 
myśli wciąż o  niebieskich migdałach. 
Gdy pytamy, co  ugotowała, 
„Dziś dla was pieczeń mam z  hipopotama!”

Ref. 
Nasza mama, mama zadumana, 
Mama zadumana cały dzień 
błądzi myślami daleko, 
codziennie przypala mleko, 
na  łące zrywa kwiaty 
i  sól sypie do  herbaty. 

2. Nasza mama wspaniała kucharka, 
krokodyla wrzuciła do  garnka. 
Krasnoludek wpadł jej do  sałaty, 
a  w  piecu piecze się zegarek taty. 

Ref. 
Nasza mama, mama zadumana,
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko,
codziennie przypala mleko,
na  łące zrywa kwiaty
i  sól sypie do  herbaty.

3. Ten krokodyl, co  uciekł z  ogródka,
w  przedpokoju chciał zjeść krasnoludka.
Choć zegarek czuje się fatalnie,
to obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref. 
Nasza mama, mama zadumana,
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko,
na  łące zrywa kwiaty
i  sól sypie do  herbaty.

 

  • Recytacja wiersza „Tata kucharz”

Nasz tata – kucharz chętnie gotuje,
Śmiało przyprawy różne próbuje,
w  kuchni codziennie przebywa,
odważnie kroi chleb i  warzywa.
Nasz tata – kucharz smaży i  gotuje,
dla każdego coś dobrego szykuje.
Na  jedzeniu on się zna, coś pysznego w  garnku ma.
Pachnie wspaniale to kucharza danie,
ten, kto spróbuje, nie pożałuje.

  • „Taniec kucharzy” – improwizacja ruchowa przy muzyce
  • Dzieci prezentują taniec przy wybranym utworze muzycznym z wykorzystaniem strojów kucharskich.
  • Recytacja wiersza „Słodki Kucharz” M. Bartkowicz w wykonaniu „maluszków”

Czy wiecie o  czym czasem marzę?
Że gdy dorosnę, zostanę kucharzem,
by wam, gdy wszyscy już dorośniecie,
dawać najlepsze potrawy na  świecie.
Mógłbym serwować wam na  śniadanie,
omlety z  jajek-niespodzianek.
Na  obiad barszczyk na  rodzynkach.
Prawda, że  już wam cieknie ślinka?

 

III. Inscenizacja utworu „Na straganie” – w wykonaniu rodziców. Wybrani rodzice prezentują przygotowaną wcześniej scenkę na podstawie utworu Jana Brzechwy.
IV. Wręczenie rodzicom przygotowanych przez dzieci upominków z okazji Dnia Mamy i Taty. Obdarowanie dzieci przez przedstawicieli Rady Rodziców niespodziankami z okazji Dnia Dziecka.
V. Rodzinne zabawy kulinarne – zaproszenie rodzin do udziału w przygotowanych zabawach i konkurencjach.

  • Stanowisko 1 – Stragan z zagadkami smakowymi – uczestnicy mają możliwość próbowania i rozpoznawania za pomocą zmysłu smaku znanych i nieznanych przypraw.
  • Stanowisko 2 – Projektowanie książki kucharskiej – dzieci wraz z rodzicami, wykorzystując różnorodne materiały plastyczne (kredki, flamastry, papier kolorowy, naklejki, wstążki, sznurki), projektują stronę z ciekawym przepisem na zdrową potrawę. Wykonaną pracę wpinają do przygotowanego wcześniej segregatora, tworząc „kucharską książkę”.
  • Stanowisko 3 – Rodzinne przygody kulinarne – warsztaty:
    • kram z ciasteczkami – dzieci wraz z rodzicami ozdabiają za pomocą lukru i wyrobów cukierniczych upieczone wcześniej ciasteczka,
    • kanapkowe szaleństwo – z przygotowanych produktów (pieczywo, masło, warzywa, przyprawy) uczestnicy zabawy tworzą różnorodne kanapki, którymi częstują się wzajemnie,
    • owocowe cuda – z różnych owoców przy użyciu noży dzieci przy pomocy rodziców tworzą na talerzach kompozycje płaskie lub przestrzenne (formę pozostawiamy inwencji twórczej rodzin).
  • Stanowisko 4 – kulinarne zawody sportowe:
    • „Hop do góry!” – dzieci podskakują obunóż pod linką, na której zwieszone są papierowe śliwki. Na hasło „Hop i złap!” wyskakują jak najwyżej i zrywają śliwkę. Liczą kropki na śliwce i łączą się z dziećmi, które mają taką samą liczbę kropek. Uwaga! Zadanie to wykonuje wspólnie kilkoro dzieci.
    • „Wyścig z jabłkami” – z chętnych uczestników tworzymy dwie grupy. Każda drużyna otrzymuje tyle gazet, ile liczy uczestników. Każdy ugniata gazetę, tworząc jabłko. Drużyny ustawiają się w rzędach. Zadanie polega na jak najszybszym przeniesieniu jabłek na wyznaczone miejsce. Uczestnicy startują po kolei, biegną z owocem do wyznaczonego celu i wracają do swojej drużyny. Zwycięża drużyna, która najszybciej wykona zadanie.
    • „Toczymy arbuzy” – ugniecione z papieru jabłka dzieci wkładają do worka foliowego i związują za pomocą sznurka, tworząc „arbuza”. Zabawa polega na toczeniu arbuza głową do wyznaczonego miejsca. Dzieci wracają biegiem z arbuzem pod pachą. Zwycięża ten, kto nie upuści arbuza.
    • „Powidła” – z chętnych uczestników tworzymy dwie grupy. Każde dziecko otrzymuje po dwie „śliweczki” – woreczki. Zadaniem uczestników jest wrzucenie śliwek do „garnka” (obręcz), gdzie gotują się powidła. Dzieci rzucają jeden woreczek prawą ręką, a drugi lewą. Drużyna liczy śliwki w garnku. Zwycięża ta, która wrzuci najwięcej owoców.
    • „Gdzie ukryła się gruszka?” – każdy uczestnik zabawy ma za zadanie odnaleźć ukrytą gruszkę. Zwycięża ten, kto znajdzie najwięcej gruszek w określonym czasie.
    • „Taczka z owocami” – na dużym arkuszu kartonu – „taczce” układamy „owoce” – woreczki. Drużyna dzieli się na dwie grupy, stając naprzeciw siebie. Zadanie polega na przeciągnięciu taczki do kolegi stojącego po drugiej stronie tak, by nie spadł z niej żaden owoc. Zwycięża drużyna, która najszybciej wykona zadanie.
    • „Drabina” – na środku rozłożone są pudła kartonowe różnej wielkości. Do zerwania owoców potrzebna jest drabina. Zadaniem rodzin jest ułożenie jak najwyższej drabiny w określonym czasie. Drabina nie może się przewrócić. Zwycięża ta rodzina, która ma najwyższą drabinę.
    • „Pod gałązką” – zadaniem dzieci jest przejście pod „gałązką” – linką lub gumą do skakania rozpiętą na kijkach. Zadanie to wykonuje każdy członek rodziny po kolei. Zwyciężają te rodziny, którym udało się przejść, nie dotykając „gałązki”.
  • Stanowisko 5 – „Kulinarne obrazy” – malowanie na płocie. Dzieci przy użyciu grubych pędzli lub też własnych dłoni malują farbą plakatową na arkuszu kartonu (o dużych rozmiarach umieszczonym np. na płocie) ulubione potrawy, owoce, warzywa.
  • Stanowisko 6 – „Owocowe tatuaże” – dzieci rysują pisakami zmywalnymi r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy