Jak rozliczyć grant lub dotację? Poradnik dla dyrektora przedszkola

Kadry i finanse

Na wstępie pragnę poczynić dwa spostrzeżenia o fundamentalnym znaczeniu. Po pierwsze – artykuł adresowany jest przede wszystkim do dyrektorów i liderów edukacji. Rozliczenia grantów lub dotacji nie tylko nie są zarezerwowane dla księgowych, ale wręcz w zdecydowanej większości stanowią obszar znajdujący się poza ich kompetencjami. To liderzy odpowiadają za projekty, ich pozyskanie, przeprowadzenie i w końcu rozliczenie – stąd też to właśnie ich chciałbym w tak skromnej formie wesprzeć merytorycznie.

Niniejszy artykuł stanowi niejako kontynuację tekstu pt. Jak przygotować wniosek o grant lub dotację, który ukazał się w styczniu br. na łamach „Monitora Dyrektora Przedszkola”. Oba artykuły tworzą logicznie spójną całość. Wprowadzają Czytelnika w zagadnienie grantów i dotacji, a także w możliwie najpełniejszy sposób omawiają je, pomagając tym samym zrozumieć zarówno zasady przygotowania wniosków, mechanizm przyznawania środków, obowiązki ciążące na grantobiorcy lub obdarowanym w trakcie realizacji działań, jak i zasady prawidłowego rozliczenia końcowego. Co ważne, należy zaznaczyć, że nawet terminy publikacji wyżej wymienionych artykułów nie są przypadkowe, choć mogłoby się tak wydawać. Zachęcam zatem do dostrzeżenia kontinuum i ponownej uważnej lektury obu tekstów, zwłaszcza gdy planujemy w niedalekiej przyszłości złożyć wniosek. 

POLECAMY

Konstytucja

Czy grant lub dotacja ma swoją konstytucję? Odpowiedź na pytanie – choć przewrotne i prowokacyjne – wcale nie jest trudna. Tak, programy grantowe lub ustrukturyzowane dotacje (a takich jest zdecydowana większość) mają swój dokumenty zasadniczy (konstytutywny), który jak już sama nazwa wskazuje, określa najważniejsze kwestie. Jest nim regulamin i co do zasady określa:

  • cel programu/projektu,
  • zasady przyznawania funduszy i sposób ich przeznaczenia,
  • terminy i harmonogram działań,
  • zasady i terminy rozliczenia. 

W zależności od instytucji, która przyznaje środki, regulamin może liczyć od kilkunastu do nawet kilkuset stron i z różną dokładnością (lub jej brakiem) określać wzajemne relacje i obowiązki. Pomimo tego dość często zdarza się, że w regulaminie – nawet tym najbardziej opasłym, kilkusetstronicowym – nie znajdziemy odpowiedzi na nurtujące nas pytanie lub nietypowy problem, z którym się akurat spotkaliśmy. Stąd też wiele instytucji, w tym Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społec...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy