Analiza treści zawartych w charakterystyce wymagania
- Zarządzanie przedszkolem koncentruje się na zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju dzieci.
Spośród wielu czynników warunkujących prawidłowy rozwój dzieci należy wyróżnić trzy dominujące: społeczne, materialne, organizacyjne. Czynnik społeczny to przede wszystkim środowisko rodzinne i przedszkolne, w którym funkcjonuje dziecko. Zarządzanie tym obszarem jest szczególnie trudne dla dyrektora, ponieważ na niektóre procesy – zachodzące przede wszystkim w środowisku rodzinnym – ma on ograniczony wpływ, w przeciwieństwie do środowiska przedszkolnego, na które może wpływać w sposób znaczący, podobnie jak na organizację pracy przedszkola.
Przyjazne dla rozwoju dziecka środowisko przedszkola tworzą przede wszystkim nauczyciele. Nie da się zaprzeczyć, że nauczyciele decydują o rozwoju swoich wychowanków, podejmując określone działania wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze. Skoro kompetencje nauczycieli mają tak duże znaczenie, to działania dyrektora powinny głównie koncentrować się na nauczycielach – tak się dzieje w wyniku sprawowania nadzoru pedagogicznego. Zarządzanie procesem sprawowania nadzoru...