Arkusz organizacyjny w aktualnej rzeczywistości przedszkolnej

Dyrektor kontra prawo Otwarty dostęp

Marzec to miesiąc, w którym dyrektorzy przedszkoli podejmują działania analityczno-planistyczne związane z organizacją kolejnego roku szkolnego. Takim działaniem jest opracowanie projektu – czy też propozycji – arkusza organizacji placówki. Stanie się on obowiązujący po zatwierdzeniu przez organ prowadzący i wcześniejszym parafowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego. Należy przy tym pamiętać, że w obecnym stanie rzeczy w przedszkolach planowanie odbywa się na podstawie wcześniejszych założeń ramowych.

Mając na względzie metodykę prac planistycznych, trzeba przypomnieć, że do podstawowych elementów wyznaczających cykl organizacyjny pracy przedszkola zaliczane są:

  1. arkusz organizacyjny;
  2. plany wychowania przedszkolnego;
    1. struktura wychowanków (oddziały przedszkolne),
    2. struktura godzinowa,
    3. tygodniowy czas zajęć – ogólny;
  3. tygodniowy rozkład zajęć;
  4. kalendarz przedszkola.

Z powyższych względów należy do pracy nad nim przystępować z wyjątkową rozwagą i uwagą. Podstawowymi źródłami planistycznymi są obecnie obowiązujące akty prawne w oświacie, dlatego należy się z nimi dokładnie zapoznać1
Opracowując arkusz organizacyjny przedszkola na nowy rok szkolny, dyrektor placówki bezwzględnie musi dysponować określonymi danymi niezbędnymi do podjęcia właściwych decyzji dotyczących określonych struktur przedszkolnych, takich jak:

  • struktura wychowanków – składająca się z oddziałów przedszkolnych i grup przedszkolnych;
  • struktura godzinowa – w układzie tygodniowym, pozwalająca na realizację zadań przedszkola w obszarze pedagogiczno-opiekuńczym;
  • struktura pracownicza (obsługa kadrowa wszystkich zadań wynikających z programu przedszkola i przyjętego planu wychowania przedszkolnego).

Każdy dyrektor powin...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy