Zadania dyrektora przedszkola związane z zakończeniem roku kalendarzowego

Temat miesiąca

Od września, czyli z początkiem bieżącego roku szkolnego, w polskich przedszkolach rozpoczęto wdrażanie nowych rozwiązań związanych z wprowadzaniem reformy systemu oświaty. W tym samym czasie rozpoczęło swoje funkcjonowanie niemało nowych aktów prawnych, które wymagają podjęcia określonych działań. Z tego też względu koniec roku kalendarzowego to doskonały czas na przeanalizowanie aktualnej sytuacji w przedszkolu i sprawdzenie, czy nie należy wprowadzić niezbędnych korekt, tak aby dalsza część roku szkolnego przebiegała bez zakłóceń.

 

Jak łatwo zauważyć, najważniejszym działaniem dyrektora w bieżącym miesiącu będzie podsumowanie dotychczas podejmowanych działań, i to nie tylko związanych z samą reformą systemu edukacyjnego, ale również dotyczących bieżącego funkcjonowania przedszkola. Każda osoba sprawująca jakąkolwiek funkcję kierowniczą doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że co jakiś czas musi odpowiedzieć na pytanie podstawowe: jak w rzeczywistości wygląda przedmiotowe zagadnienie czy też problem w placówce? Odpowiedź taka jest udzielana w celu uzyskania wiarygodnych informacji dotyczących tego, co należy zrobić, aby poprawić to, co jest możliwe do poprawienia czy też tylko do skorygowania. Koniec roku kalendarzowego, nazywanego również rokiem budżetowym, powinien skłonić każdego dyrektora do przeanalizowania kilku istotnych dla funkcjonowania przedszkola zagadnień, takich jak:

  • stan majątku przedszkola, jego ocena merytoryczna i wpływ na wykonywanie podstawowych zadań przedszkola, a zwłaszcza na pełną realizację nowej podstawy programowej (baza lokalowa, wyposażenie w niezbędny sprzęt i pomoce naukowo-dydaktyczne, stan techniczny pomieszczeń),
  • sytuacja finansowa (realizacja planu finansowego i jego skutki dla pracy przedszkola, aktualny bilans, utrzymywanie płynności finansowej, zakupy inwestycyjne, środki poza- budżetowe, wnioski związane z wstępnymi założeniami kolejnego planu finansowego opartego na realnych potrzebach placówki),
  • sprawność organizacyjna przedszkola i wnioski w tym względzie,
  • sprawność przepływu informacji,
  • prawidłowe stosowanie instrukcji kancelaryjnej – zwłaszcza obieg dokumentacji oraz sposób numerowania spraw i pism bezwzględnie oparty na JRWA.

Dyrektor powinien swoje działania rozpocząć od przeglądu obowiązującego stanu prawnego – zarówno prawa ogólnego, jak i prawa wewnętrznego (tutaj koniecznie trzeba zwrócić uwagę na niezbędne zmiany prawa wewnętrznego, a zwłaszcza obowiązujących aktualnie w przedszkolu procedur i instrukcji1). W tej części powinna zostać omówiona bieżąca realizacja zaplanowanych zadań, czyli stan realizacji rocznego planu pracy. Wyk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy