Zadania dyrektora przedszkola związane z nową sytuacją prawną w oświacie w 2020 r.

Temat miesiąca

Pierwsze dni roku szkolnego, zwłaszcza takiego, jaki niedawno rozpoczęliśmy, stanowią doskonałą okazję do przemyśleń i analiz związanych z wymogami postawionymi placówkom oświatowym w obliczu niepewnej sytuacji sanitarnej. A może inaczej, chodzi raczej o zadania dyrektora przedszkola, jakie musi on podjąć w warunkach sytuacji epidemicznej, czyli występowania nieustannego zagrożenia.

Należy uświadomić sobie dwie kwestie. Po pierwsze, obecny wirus, zgodnie z opiniami wirusologów, nie jest tym samym, z którym mierzyliśmy się w marcu bieżącego roku. Po drugie, nie jesteśmy w stanie przewidzieć ani wszystkich zdarzeń, jakie mogą nastąpić, ani czasu trwania takiej sytuacji oraz czynności przeciwdziałających nagłym zdarzeniom. Należy jednak podjąć takie działania, a dokładnie przygotować się do nich, aby były one optymalne przy obecnym stanie naszej wiedzy1. Przeanalizujemy zatem kilka potencjalnych sytuacji i możliwości działań podejmowanych w przedszkolu w sytuacji zagrożenia epidemicznego – w myśl najnowszych zaleceń Ministerstwa Edukacji Narodowej. Działania te mają dwojaki charakter. Jedne są obligatoryjne, a drugie mają charakter alternatywny – czyli tak dyrektor, jak i nauczyciele będą mieli pewną swobodę w wyborze form podejmowanej aktywności. Należy jednak pamiętać, że wszelkie działania podejmowane w publicznym przedszkolu muszą być uzasadnione względami merytorycznymi i praktycznymi oraz mieć umocowanie prawne 
(w zakresie prawa zewnętrznego i prawa wewnątrzprzedszkolnego). Szczególnie ważne są regulacje wewnątrzprzedszkolne, gdyż to one uwzględniają szczególne uwarunkowania i specyfikę danego przedszkola. Każda taka placówka jest szczególna i wyjątkowa, funkcjonuje w niepowtarzalnym środowisku lokalnym, a tego nie uwzględniają żadne zewnętrzne ogólne regulacje prawne.

Z początkiem roku szkolnego 2020/2021 weszło w życie niemało nowych wykonawczych aktów prawnych, które wymagają podjęcia określonych i zdecydowanych działań, zwłaszcza w sytuacji  zagrożenia epidemicznego. 

Z początkiem roku szkolnego 2020/2021 weszło w życie niemało nowych wykonawczych aktów prawnych, które wymagają podjęcia określonych i zdecydowanych działań, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia epidemicznego. Mamy również cały szereg nowych tekstów jednolitych ważnych aktów prawnych, które w odpowiedni sposób regulują funkcjonowanie systemu oświaty w tak skomplikowanych warunkach sanitarnych. 

Z tego też względu obecny czas to doskonały moment na przeanalizowanie aktualnej sytuacji formalnoprawnej w przedszkolu i upewnienie się, czy nie należy wprowadzić niezbędnych korekt w taki sposób, aby dalsza część obecnego roku szkolnego przebiegała już bez zakłóceń, pomimo nieprzewidywalnego rozwoju wypadków związanych z COVID-19. Dlatego warunkiem sine qua non wszelkich działań dyrektora na tym etapie jest dokładne zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie. Dopiero na podstawie tej wiedzy będzie można mówić o innych konkretnych działaniach. W tym zakresie należy przeprowadzić szczegółową kwerendę obowiązującego stanu prawnego zarówno w zakresie prawa ogólnego, jak i w zakresie prawa wewnątrzprzedszkolnego (tutaj koniecznie trzeba zwrócić uwagę na niezbędne zmiany prawa wewnętrznego, a zwłaszcza w obowiązujących...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy