Gdzie według Pana, jako specjalisty, jest miejsce sześciolatka – w przedszkolu czy w szkole?
Pytanie jest dla mnie za trudne. W tej chwili za trudne. Według obowiązującej podstawy programowej dzieci sześcioletnie w szkole uczą się czytania, pisania i liczenia, w wymiarze tym zupełnie początkowym. Mają na koniec roku umieć przeczytać proste słowa, liczyć w zakresie do dwudziestu. I jeśli przy obecnym kształcie podstawy programowej powiedziałbym, że miejsce sześciolatka jest w przedszkolu, to znaczy, że postanowiłbym o zahamowaniu rozwoju tego dziecka, gdyż jest on już gotowy do tego, żeby się uczyć czytać i pisać. Problem polega na tym, że do szkoły idą dzieci z całego roku kalendarzowego, a więc te, które skończyły sześć lat w styczniu i te, które skończą sześć lat w grudniu. Różnica jest dość duża. Dlatego w gruncie rzeczy odpowiedź na pytanie, czy miejsce dziecka sześcioletniego jest w szkole, czy w przedszkolu, jest o tyle trudna, że jeśli się nie ma dobrego rozpoznania możliwości dziecka, to niełatwo jest rozstrzygnąć. Nauczyciele w przedszkolu, jeśli rodzice mają wątpliwość, oraz poradnia mogą pomóc w znalezieniu odpowiedzi, ale to rodzice muszą ostatecznie zdecydować, gdzie jest miejsce dziecka.
Czy według Pana tylko rodzic na tyle dobrze zna swoje dziecko, że może samodzielnie podjąć decyzję o jego gotowości szkolnej? Czy jest to słuszna droga?
W podstawie programowej z 2012 r. i nawet wcześniej, bo już w 2009 r. został nałożony na nauczycieli wychowania przedszkolnego obowiązek przeprowadzania diagnozy gotowości szkolnej. Każdy program edukacji przedszkolnej jest zaopatrzony w moduł diagnozy gotowości. Jeśli nauczyciel znający dziecko, pracujący z nim przez cały rok, przyglądający się jego rozwojowi przekazuje rodzicom wyniki przeprowadzonej diagnozy, w której pojawiają się wątpliwości, to powinno być to sygnałem dla rodzica do szukania pogłębionej diagnostyki.
Zarówno arkusz diagnozy gotowości szkolnej z przedszkola, jak i diagnoza w ośrodku psychologiczno-pedagogicznym, mogą być dla rodzica jedynie wskazówką do podjęcia decyzji.
Jakie czynniki z punktu widzenia psychologa predestynują dziecko do rozpoczęcia edukacji szkolnej w wieku sześciu lat?
Poznawczo dzieci rozwijaj...