Z analizy wskazanych zapisów jednoznacznie wynika, że rząd konsekwentnie realizuje zadanie polegające na wzmacnianiu tak wychowawczej, jak i profilaktycznej funkcji polskiej edukacji. Kontynuowane są również próby przeciwdziałania negatywnym skutkom izolacji zarówno uczniów, jak i nauczycieli spowodowanej przebytą izolacją epidemiczną COVID-19. I tak jak to miało miejsce w roku poprzednim, wytyczne Ministra Edukacji i Nauki nie wspominają ani o ewaluacji, ani o monitoringu. Natomiast zwraca się uwagę na program „Laboratoria przyszłości” oraz na kwestie oceniania.
POLECAMY
W roku szkolnym 2023/2024 priorytet polskiej edukacji będzie stanowiło dziesięć następujących podstawowych zagadnień (swoisty dekalog oświatowy, czyli o jedno zagadnienie więcej niż w rok temu).
Komentarz do kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
Dokładniejsze zapoznanie się z wyznaczonymi przez Ministerstwo Edukacji i Nauki kierunkami polityki oświatowej państwa pozwala stwierdzić, że stanowią one częściową kontynuację zadań z roku poprzedniego. Jak zatem nowe wytyczne będą determinowały pracę placówek oświatowych?
1| Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
Pierwszy priorytet wskazuje na kontynuowanie działań sankcjonujących powrót do korzeni kształcenia. Wśród nienaruszalnych założeń edukacji klasycznej znajduje się prawda o predyspozycji człowieka do uzyskiwania sprawności umysłowych, wśród których są i te niedające się źle użyć w działaniu, czyli cnoty. Sprawności umysłowe, które ma na względzie edukacja klasyczna, z jednej strony wymagają dłuższego etapu cierpliwego wyćwiczenia (a nie błyskawicznego mechanicznego wytrenowania), a z drugiej strony – dają człowiekowi większą samodzielność w działaniu (a nie tylko uruchamiania gotowych wariantów rozwiązań). W systemach edukacji zmierzających przede wszystkim do ludzkiej dojrzałości wychowanków zabiega się, by kompetencje miękkie (tak cenione na rynku pracy) powstawały w powiązaniu ze sprawnościami, a nie zamiast nich.
2|Logiczną konsekwencją edukacji klasycznej jest wychowanie patriotyczne. Należy zatem pamiętać, że kształtowanie postaw patriotycznych służy identy...