Garść wskazówek dla dyrektorów oraz nauczycieli rozpoczynających pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

Choć przepisy dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obowiązują już od kilku lat, to wciąż budzą wiele wątpliwości. Postaram się w tym artykule rozwiać je, przeprowadzając Państwa przez najważniejsze zapisy dotyczące pracy z tą właśnie grupą uczniów.

System oświaty w Polsce w pracy z tą grupą uczniów zapewnia w szczególności: 

  • dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
  • możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
  • opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie im realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych,
  • opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie im realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie.
     

Zanim przejdziemy przez meandry prawa oświatowego w tym zakresie, odpowiedzmy sobie na pytanie, kim jest uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jest to dziecko, uczeń, którego specjalne potrzeby edukacyjne wynikają z niepełnosprawności. Pracę z takim uczniem reguluje rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z zapisami tego rozporządzenia wyróżnia się uczniów z następującymi niepełnosprawnościami:

  • niesłyszący, 
  • słabosłyszący, 
  • niewidomi, 
  • słabowidzący, 
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, 
  • z autyzmem, 
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwani dalej „uczniam...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy