Należy zauważyć, że obecny czas jest okresem wyjątkowym i jedynym w swoim rodzaju, jaki wcześniej nigdy nam się nie przydarzył. Dlatego praktycznie nie mamy ani wzorców, ani przykładów rozwiązań organizacyjnych w sytuacji szalejącej pandemii wirusa COVID-19.. Z tego też względu należy wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki, które będą miały (lub też mogą mieć wpływ) na funkcjonowanie przedszkola. Pomocne nam będą oczywiście doświadczenia, jakich nabyliśmy od marca ubiegłego roku oraz wskazówki zawarte w aktach prawnych dotyczących zwalczania COVID-19.
Myślę oczywiście o stosownych ustawach oraz rozporządzeniach jako aktach wykonawczych do tych ustaw, ale także o zmienionych na początku bieżącego roku szkolnego dokumentach prawa wewnętrznego każdego przedszkola. Do dokonania tych zmian wszystkie przedszkola były zobligowane rozporządzeniami z sierpnia 2020.
Zatem na wstępie należy przypomnieć, iż do podstawowych elementów wyznaczających cykl organizacyjny pracy przedszkola zalicza się:
- Arkusz organizacyjny.
- Plan nauczania:
– struktura uczniowska (grupy przedszkolne, zespoły zajęciowe itp.) – rygory sanitarne mogą w znaczny sposób ograniczyć liczbę dzieci w grupie zajęciowej, a co jest z tym związane – również zwiększyć liczbę samych grup;
– struktura godzinowa – z uwagi na zmianę liczebności, a tym samym również liczby grup z całą pewnością zmianie ulegnie również struktura godzinowa;
– tygodniowy czas zajęć – ogólny! Również w tym zakresie może nastąpić znaczna modyfikacja w porównaniu z założeniami, jakie przyjmowaliśmy w przypadku pracy stacjonarnej bez stanu epidemii. - Tygodniowy rozkład zajęć – podobnie jak powyżej.
- Kalendarz działań przedszkolnych – tutaj raczej zmian nie powinno być. Zmianie może ulec jedynie forma organizacyjna planowanych wydarzeń lub uroczystości.
Należy...