Jakie zagrożenia dla rozwoju mowy niesie za sobą dorastanie w dzisiejszych czasach?

Wywiad

Rozmowa z prof. UAM dr hab. Kingą Kuszak – prodziekanem ds. studenckich i organizacji kształcenia, wykładowcą na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

 

Wychowanie wczesnoszkolne i przedszkolne to jeden z ważniejszych momentów w rozwoju dziecka.  Jak nauczyciele mogą ten rozwój stymulować?

Okres średniego i późnego dzieciństwa, a więc wiek przedszkolny i młodszy wiek szkolny, to dwa bardzo ważne etapy rozwoju człowieka. W tym okresie rozwijają się podstawowe dyspozycje dziecka, ważne cechy i umiejętności, które będą podstawą dla jego późniejszego życiowego funkcjonowania. We wszystkich obszarach rozwoju, a więc fizyczno-motorycznym, poznawczym, emocjonalnym, społecznym zachodzą bardzo ważne zmiany. Są one jednak inne w wieku przedszkolnym. Wtedy mówimy o zmianach ilościowych, gdyż dziecko bardzo intensywnie się rozwija i zmienia się dosłownie na naszych oczach: zmienia się jego sylwetka, sposób poruszania się, wzbogaca się zasób słów, dziecko uczy się przestrzegać norm obowiązujących w grupie, uczy się hamować swoje reakcje emocjonalne. Natomiast w młodszym wieku szkolnym zachodzą bardzo istotne zmiany jakościowe, np. dziecko opanowuje umiejętność komunikowania się w formie pisemnej, opanowuje słownictwo specjalistyczne, uczy się odczytywać wyrazy złożone, tzw. związki frazeologiczne, i interpretować ich znaczenia. Uczy się też posługiwać pojęciami abstrakcyjnymi, poznaje podstawy gramatyki języka ojczystego, uczy się mówić o emocjach własnych i innych ludzi. Lepiej niż dziecko przedszkolne dostrzega perspektywę innych ludzi, potrafi zastanowić się nad tym, co myśli i czuje inny człowiek, potrafi odkryć treści niewypowiedziane wprost. To tylko wybrane zmiany, które dokonują się w tych etapach rozwoju. Jedne i drugie są niezwykle istotne. Te zmiany nie dokonują się jednak wyłącznie pod wpływem biologicznego dojrzewania organizmu. Ważne jest tworzenie sytuacji edukacyjnych, towarzyszenie dziecku w procesie rozwoju, mądre wspieranie i stymulowanie dokonujących się zmian.

Nauczyciele mogą to czynić podczas wszelkich kontaktów z dziećmi. Właściwie każda czynność podejmowana w przedszkolu, czy w szkole może być sytuacją, podczas której dzieje się coś ważnego z perspektywy wspierania rozwoju dziecka. I nie chodzi o to, aby nieu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy