„Ogródki ze smakiem” – 21 marca startuje II edycja ogólnopolskiego konkursu. Do wygrania aż 10 ogródków!
21 marca rusza II edycja konkursu „Ogródki ze smakiem”, w którym przedszkola z całej Polski mogą wygrać ogródki warzywne. Inicjatorem akcji jest marka Electrolux, która po raz kolejny zaszczepia w najmłodszych pasję do ogrodnictwa i warzyw, a tym samym troszczenia się o naszą planetę. Poznawanie świata natury i uczenie się nawyków proekologicznych poprzez doświadczenie to najlepsze, co możemy zaoferować dzieciom w czasach zmian klimatycznych i wyzwań, jakie przed nami stawiają – mówi Kamila Cap, Brand Marketing Manager Electrolux. Jak wygrać ogródek? To proste! Wystarczy wejść na www.ogrodkizesmakiem.pl, zgłosić przedszkole, a następnie do 11 kwietnia zachęcać swoich znajomych i rodzinę do oddawania na nie głosów. Tylko 30 placówek z największą liczbą głosów wejdzie do finału. To spośród nich jury wybierze 10 laureatów, którzy otrzymają ogródki, nagrody główne w konkursie.
Idea
Zakładanie i pielęgnacja przedszkolnych ogródków to doskonały obszar do prowadzenia zajęć na powietrzu. Pomaga w rozwoju dzieci w zakresie manualnym i artystycznym, ułatwia prowadzenie obserwacji roślin i zwierząt oraz badania wpływu pogody. Przedszkolny ogródek to nie tylko miejsce zbierania plonów, ale świetne pole do obserwacji zjawisk zachodzących wokół nas i eksperymentowania. Przedszkolne ogrody to wartościowy sposób na uzupełnienie programu edukacyjnego.
- Już wiemy, że do dużej grupy zeszłorocznych „zawodników” chce dołączyć kolejna. Cieszy mnie to ogromnie, bo właśnie przedsięwzięcia takie jak „Ogródki ze smakiem”, promujące aktywność opartą na obcowaniu z naturą, pomagają budować wrażliwość i wzbudzają zainteresowanie najmłodszych. Tutaj to nie kliknięcie w klawisz komputera zmienia rzeczywistość, lecz prawdziwe działanie. Wszystkim Uczestnikom Konkursu „Ogródki ze smakiem” życzę powodzenia i dobrej zabawy! – mówi Maja Popielarska, dziennikarka, prezenterka, miłośniczka natury i ogrodnictwa oraz promotorka akcji „Ogródki ze smakiem”.
O projekcie
„Ogródki ze smakiem” to ogólnopolski konkurs realizowany w ramach kampanii „Szwedzki sposób na gotowanie bez marnowania”, zainicjowanej w 2022 r. przez markę Electrolux. Adresatami akcji są przedszkola w całej Polsce. W ramach konkursu można wygrać wykonanie ogródka warzywnego w przedszkolu. Podczas I edycji konkursu jury nagrodziło 5 spośród ponad 300 przedszkoli, które zgłosiły się do konkursu. Pozostałe 15 placówek, które dostały się do ścisłego finału akcji, otrzymały zestawy ogrodnicze. Ogródki warzywne pojawiły się w Olsztynie, Gdyni, Łodzi, Głubczycach oraz w Kątach Wrocławskich. Dzieci ze zwycięskich przedszkoli uczestniczyły w warsztatach z projektowania ogródków oraz w zajęciach ogrodniczych.
Patronem honorowym akcji jest PAN Ogród Botaniczny - Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie. Konkurs wspierają: Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja TupTupTup oraz magazyn Bliżej Przedszkola.
Tegoroczna odsłona jest drugą edycją konkursu. W tym roku konkurs „Ogródki ze smakiem” rusza 21 marca.
Electrolux to szwedzki producent sprzętu AGD, ale także firma, która w ramach swojej działalności promuje gospodarkę obiegu zamkniętego oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności. Nasze zeszłoroczne doświadczenia przy I edycji konkursu „Ogródki ze smakiem” pokazały, że za działaniami odpowiadającymi na prawdziwe potrzeby odbiorców idą realne zmiany. Potwierdziły to pozytywne reakcje przedszkoli na inicjatywę marki oraz zaangażowanie rodziców i opiekunów w głosowanie, a potem powstanie i pielęgnację ogródków. Dodatkowo, ku zaskoczeniu i radości rodziców, dzieci, które zajmowały się ogródkami chętniej zjadały dania z warzywami!
Cieszymy się, że możemy kontynuować „Ogródki ze smakiem” w tym roku i zasiewać w dzieciach pasję do ogrodnictwa i miłość do warzyw – mówi Kamila Cap, Brand Marketing Manager Electrolux.
Do wygrania 10 ogródków!
Po sukcesie pierwszej edycji akcji w 2022 r. i dużym zainteresowaniu przedszkoli marka Electrolux, inicjator projektu, zdecydowała się zwiększyć pulę nagród i przyznać 10 nagród głównych – 5 za zajęcie pierwszego miejsca i 5 za zajęcie drugiego miejsca. Zwycięskie przedszkola otrzymają ogródki warzywne, a laureaci drugiego miejsca - mobilne miniogródki w doniczko-szklarniach. Dwudziestu pozostałych finalistów konkursu otrzyma zestawy narzędzi ogrodniczych. Nagroda główna, poza samym ogródkiem, obejmuje także szkolenie z jego prowadzenia przygotowane w formie warsztatów z Jagodą Valkov, autorką projektu ogródków i ich wykonawczynią na terenie zwycięskich przedszkoli.
Jak wygrać ogródek?
Podobnie jak w zeszłym roku na mechanikę konkursu składają się 3 etapy – zgłoszenie placówki i głosowanie na nią, wyłonienie zwycięzców oraz wykonanie ogródków.
- Pierwszy etap konkursu 21.03-11.04.2023: nadsyłanie zgłoszeń przez placówki oraz możliwość oddawania głosów na wybrane przedszkole na stronie konkursu www.ogrodkizesmakiem.pl. W zgłoszeniu należy: przedstawić pomysły na wykorzystanie ogródka warzywnego w zajęciach edukacyjnych; wskazać optymalne miejsce na terenie placówki – należy przesłać co najmniej 2 ujęcia miejsca (w tym 1 szerokie ujęcie), w którym ma być założony ogródek, oraz zapewnić bieżącą, całoroczną opiekę nad ogródkiem, w tym dostęp do wody. Głosy na ulubione przedszkole można oddawać za pośrednictwem Facebooka.
- Drugi etap konkursu ok. 21.04: wyłonienie zwycięzców. 30 przedszkoli z największą liczbą głosów dostanie się do ścisłego finału i zostanie ocenionych przez jury konkursowe. Jurorzy będą brać pod uwagę zgłoszenia wyróżniające się przede wszystkim pomysłami na wykorzystanie ogródka w zajęciach edukacyjnych. Docenią wysiłek kadry w przygotowaniu zgłoszenia oraz kreatywność i efektywność zaproponowanych działań.
- Trzeci etap zostanie zrealizowany na przełomie maja i czerwca. Będzie polegać na wykonaniu ogródków warzywnych w zwycięskich przedszkolach. Zakończenie projektu przewidywane jest na połowę czerwca.
Na stronie konkursu www.ogrodkizesmakiem.pl można też skorzystać z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez ekspertów akcji. Są to artykuły nt. założenia ogródka i pielęgnacji ogrodu w duchu less waste, konspekty oraz scenariusze zajęć dla dzieci. Wszystkie materiały przygotowało grono ekspertów zajmujących się ogrodnictwem, ekologią i tematyką less waste.